Regelmatig krijg ik de vraag van ondernemers hoe ze hun bedrijf kunnen verkopen. Als ik dan doorvraag, blijkt er meer achter te zitten. Ze weten vaak niet eens of ze wel hun bedrijf wel wíllen verkopen. Uiteraard kan ik dat niet voor een ander invullen. Wel kan ik vertellen hoe ik tot het besluit ben gekomen míjn bedrijven te verkopen. Wat erbij kwam kijken, en wat de juiste timing bleek te zijn.

SCOREN!Mijn boek SCOREN! Online Soccer Manager (OSM) van zolderkamer tot skybox is nu te reserveren.

De verkoop van Gamebasics

De eerste twaalf jaar dat ik met OSM bezig ben, denk ik niet serieus aan verkopen. We zijn lekker aan het groeien met ons bedrijf en maken OSM groter in de wereld. Pas in de zomer van 2013 schrikken we op, als er ineens een Amerikaan voor de deur van ons kantoor staat. Vlot gebekt, wit overhemd en zeer geïnteresseerd. Hij blijkt van Zynga te zijn, een gamegigant uit Silicon Valley. Hij zegt het niet meteen met zoveel woorden, maar hij wil ons bedrijf kopen. Als we een half jaar later in San Francisco het kantoor van Zynga binnenlopen en het duizelingwekkende bedrag horen dat ze voor ons willen betalen (lees in mijn boek hoeveel dat was!), willen wij het ook: ons bedrijf verkopen en de nummer één voetbalgame in de wereld worden.

Het idee laat me daarna niet meer los. Maar het zal zeven jaar duren voor dat ik eindelijk de champagne open kan trekken.

De deal met Zynga mislukt, net als een hele reeks andere pogingen die we doen. De redenen zijn uiteenlopend. De ene partij vind ons bedrijf te risicovol. De ander snapt de business niet. Eén keer wordt de persoon die de deal moet maken gedurende het proces ontslagen. Het zit ons niet mee, althans zo voel ik het.

Dat het uiteindelijk lukt, heeft te maken met volharding, goede voorbereiding en met momentum. De coronacrisis zorgt voor een enorme stijging van de spelersaantallen waardoor we, tegen de verwachting van dat moment in, een goede prijs voor het bedrijf kunnen krijgen.

De reden om Gamebasics te verkopen

Op het moment dat Zynga op de stoep staat, is dat een verrassing. We zijn onder de indruk van het geboden bedrag, maar meer nog spreekt het idee ons aan om nummer één voetbalgame te worden in de wereld. We hebben op eigen kracht veel bereikt, daarom was de noodzaak van externe invloed er eerder niet. Maar het lijkt ons geweldig om met een flinke boost de top te halen. Dat wordt een reden om daarna het verkoopproces door te zetten. Een andere reden is persoonlijker: het afketsen van de deal met Zynga voelt voor mij als falen. Ik wil me niet gewonnen geven en alsnog succesvol worden.

Later in het proces verandert de reden opnieuw. De groei van OSM vlakt af. Mijn analyse is dat het een goede stap is om games naast OSM te zetten. Daar zijn drie manieren voor: zelf ontwikkelen, aankopen of verkopen en onderdeel worden van een groter portfolio. De laatste optie spreekt me gezien de andere redenen die ik heb voor verkoop, het meeste aan.

Naarmate het verkoopproces langer duurt, het bedrijf verder groeit en de jaren verstrijken, merkt ik als ondernemer dat ik minder goed tot mijn recht kom. Dat wordt ook een belangrijke reden om de verkoop te willen: ik wil het afsluiten om iets nieuws te beginnen en zo de beloning krijgen voor wat ik heb opgebouwd.

Als ik midden in de coronacrisis, na een spannende biedingsstrijd eind 2020 Miniclip de sleutels van het kantoor van mijn studio geef, voelt het goed.

De verkoop van RosterBuster

In 2017 sluit ik me aan bij luchtvaartstartup RosterBuster. Ik zit gelijk aan tafel met Mainport voor het binnenhalen van financiering. Net als Gamebasics, heeft RosterBuster veel op eigen kracht bereikt, maar in tegenstelling tot bij Gamebasics vinden we dat extern geld noodzakelijk is om de volgende stap te zetten.

We maken een app voor luchtvaartprofessionals en willen dat deze door airlines officieel wordt ondersteund. Het is niet eenvoudig om dat voor elkaar te krijgen. We hebben investeringen nodig om het salesapparaat op te bouwen en voor R&D. Daarom zijn we vanaf dag één naar buiten gericht. We positioneren ons als een autoriteit op het gebied van crew engagement en besteden aandacht aan thought leadership. Hierdoor zien ambitieuze partijen in de markt ons en worden we benaderd.

Door deze strategie slagen we erin om in 2019 1,35 miljoen van de Nieuw Zeelandse roostermaker Merlot los te krijgen. Met dit geld zetten we een groeispurt in. Niet alleen besteden we geld aan het ontwikkelen van de apps en de marketing hier omheen, ook bezoeken we beurzen en events over de hele wereld. Zo komen we in contact met het bedrijf dat ons later zal overnemen: CAE Inc.

De reden om RosterBuster te verkopen

Bij RosterBuster is vanaf het begin de verkoop een doel. Simpelweg omdat we met onze innovatieve toepassing een platform moeten hebben om de luchtvaartmaatschappijen te overtuigen.

We kiezen voor een tussenstap van financiering omdat dit eenvoudiger bereikt kan worden en we meer in controle zijn over de uitkomst. Dit pakt ontzettend goed uit. Want hoewel Merlot in de problemen komt in de coronacrisis, worden zij overgenomen door CAE. Hierdoor ligt een overname van ons door CAE voor de hand.

De coronacrisis zorgt ook hier voor het momentum dat we nodig hebben. Maar niet zoals bij Gamebasics. De luchtvaart is in een diepe depressie. Bij RosterBuster (we heten inmiddels RB Group) merken we dat. Het voelt als een fantastische stap als we begin 2021 ons bedrijf verkopen aan CAE.

Conclusie: bereid je voor en stel de vraag “waarom”

Het verkopen van een bedrijf is geen rocket science. Er zijn ontzettend veel mensen die je kunnen helpen dit goed voor te bereiden. De belangrijkste vraag is: moet je het doen? Is dit het juiste moment? Zoals je aan mijn verhaal hierboven kunt zien, hangt het nogal van wat factoren af. Is het strategisch de juiste keuze? Voelt het voor jou als persoon goed?

Ik geloof erin dat je, als je goede redenen hebt om de verkoop door te zetten, en je bent bereid daarvoor te gaan, uiteindelijk zal slagen. Ook al duurt het zeven jaar.

Sommige mensen kiezen voor een andere optie en gaan juist door met hun bedrijf. Daar kom je misschien niet mee in de krant, maar zolang het goed voelt… waarom niet?

Zelfs als het moment nog niet daar is, raad ik wel aan om verkoop altijd in je achterhoofd te hebben. Bereid je bedrijf voor door te zorgen dat het ook zonder jou verder kan. Zet het goed neer als een autoriteit met thought leadership. Laat zien wat je kan en waarom je een aantrekkelijk bedrijf bent om over te nemen.

Wil je meer weten? Lees in mijn boek hoe het verkooptraject bij Gamebasics is gegaan, wat de valkuilen waren en hoe de deal uiteindelijk werd gemaakt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.