Stel je gaat je bedrijf verkopen. Hoe doe je dat dan? Het is een vraag die ik regelmatig krijg. Het is dan van belang je te laten bijstaan door een gespecialiseerd kantoor in overnames. Het kiezen van zo’n M&A kantoor moet je zorgvuldig doen. Bij de verkoop van Gamebasics werd ik ondersteund door Rembrandt en bij RB Group door Van Benthem & Keulen. Beide samenwerkingen waren succesvol, maar dat is geen vanzelfsprekendheid.

De verkoop van Gamebasics

Bij de verkoop van Gamebasics aan Miniclip was Rembrandt Fusies & Overnames ons M&A kantoor, bijgestaan door advocatenkantoor JB Law. Voordat ik met hen in zee ging, heb ik eerst nog een aantal andere ervaringen gehad, die mijn keuze hebben beïnvloed.

Het is publiek geheim dat Gamebasics al sinds 2014 in de etalage stond. Dat kwam doordat we in die periode ontzettend hard groeiden. We waren zelf niet op zoek, maar werden opgemerkt door Zynga, een groot en ambitieus Amerikaans gamehuis. Dit bedrijf wilde ons overnemen. In de haast hebben we toen te snel een M&A kantoor gekozen dat niet bij ons paste.

De samenwerking met dit kantoor verliep niet soepel. Ze hadden wel internationale ervaring, maar dat was met een Britse partij. Ze klikten niet met de Amerikanen. Ook wisten ze de verwachtingen onderling niet goed te managen. Dat de deal vervolgens ook nog stuk liep hielp niet.

Eenmaal toe aan een nieuwe verkoopronde, wilden we graag een ander kantoor. Dat bleek niet mogelijk, omdat we een contract voor twee jaar hadden afgesproken. Wij hadden niet goed opgelet en moesten dus nog even door met deze adviseurs. Maar omdat de verkoop niet lukte, konden we uiteindelijk weer verder gaan kijken.

Inmiddels had ik afscheid genomen als directeur. We hadden we bij Gamebasics een nieuw managementteam gekregen, wat voor nog meer stakeholders in het verkoopproces zorgde. We besloten daarom voor een gevestigde en betrouwbare naam te kiezen. Uit Nederland, zodat de lijnen kort zouden zijn. Dit is Rembrandt Fusies & Overnames geworden, een kantoor dat verbonden is aan de Rabobank.

Hoewel Rembrandt geen specifieke kennis en contacten in het gaming domein bezat, konden wij zelf de nodige contacten en kennis inbrengen. Onze adviseurs Erik en Roderick waren bekend met OSM, wat het voor ons makkelijker maakte om met hen onze business goed neer te zetten.

In het proces van pitchen en onderhandelen heeft Rembrandt vervolgens uitstekend werk geleverd. Niet alleen zorgden ze ervoor dat het proces gestructureerd verliep, ook hebben ze management en aandeelhouders goed aangehaakt. De problemen die we eerder hadden ervaren deden zich nu niet voor. Heel belangrijk. Want ook met hen was de eerste onderhandeling niet gelijk raak. Er staat veel spanning op en je wilt dan in goede harmonie naar een volgende ronde kunnen.

Rembrandt dit heeft dit proces beschreven als klantverhaal op hun website.

De verkoop van RB Group

Bij de verkoop van RB Group aan CAE vertrouwden we op Van Benthem & Keulen (VBK) om ons te vertegenwoordigen. Een advocatenkantoor uit Utrecht gespecialiseerd in fusies en overnames.

Dit was een kleinere deal, waarbij de overhead van een groot M&A kantoor niet paste. Er waren eveneens minder belangen te synchroniseren. Daarom was een advocatenkantoor voldoende.

De koper was al bekend, dus een traject waarbij een informatie memorandum moest worden opgesteld en mogelijke kopers benaderd, zoals dat wel in het proces bij Rembrandt gebeurde, was hier niet nodig.

De keuze voor VBK pakte goed uit. Het kantoor heeft een no-nonsense mentaliteit. Wij werden goed ondersteund bij de afhandeling van alle contracten en juridische zaken, en ze assisteerden ons bij de onderhandelingen.

Precies wat we nodig hadden, en uiteraard is de deal ook nog eens succesvol verlopen.

Lessen bij de keuze van een M&A kantoor

Welk M&A kantoor je kiest hangt heel erg af van de situatie waarin je bedrijf zich bevindt.

Als zich nog geen kopers hebben gemeld, zou het kantoor kunnen helpen met hun netwerk. Maar let op of ze dit wel kunnen. Bij ons heeft dit uiteindelijk bij geen van de deals een rol gespeeld. Potentiële kopers werden benaderd via e-mail of via Linked-in. Dat kun je feitelijk zelf ook doen.

Er moet een goede klik zijn met de adviseurs. Dit is heel erg belangrijk. Zorg ook dat alle aandeelhouders en het managementteam achter de keuze van het M&A kantoor staan.

Tot slot kun je het beste eerst kijken of je bedrijf wel verkoopklaar is. Verwacht geen wonderen van het M&A kantoor. Het is toch een soort makelaar. Ze hebben wel verstand van bedrijfstransacties, maar waarschijnlijk niet van je business. Hun advies is relatief duur. Daarom kun je het beste zoveel mogelijk zelf doen, voordat je een M&A kantoor erbij betrekt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.