Een city builder, een voetbalmanager, een turn-based combat game en een RPG bordspel. Wat deze games met elkaar gemeen hebben? Ze zijn niet af. Zie hier mijn lijstje games die het levenslicht nooit gezien hebben.
Een belangrijk principe van mij is om af te maken waar ik aan begin. Ik zie vaak mensen opgeven voordat een game af is. Het is niet gemakkelijk om de eindstreep te halen. Het vervelende van onafgemaakte games is dat niemand ze zal spelen. Je kunt ze niet uitbrengen en al het werk eraan raakt in de vergetelheid.
Ondanks mijn vaste overtuiging om de games waar ik aan begin af te maken, is dat toch niet altijd gelukt. Dit had uiteenlopende oorzaken. In mijn portfolio horen ze niet thuis, maar toch vond ik het leuk ze weer eens op te diepen en wat materiaal ervan te delen. Ze zijn toch onderdeel geweest van mijn carrière als gameontwikkelaar en er is heel wat werk in gaan zitten.
Hier volgt een lijstje met de games waar ik aan heb gewerkt die voortijdig gesneuveld zijn. Het zijn er vier:
- MiG City (MSX, 1994)
- Dutch Football Manager MSX (MSX, 1994)
- Destruction: The Last Battle for Peace (PC, 1997)
- QuestMaster (PC, 2000 en 2017)
MiG City
Op de MSX-computer ben ik twee keer begonnen om een city builder te maken, geïnspireerd op SimCity. De eerste poging heet Bidonville. Deze game is wel af, maar stelt niet zoveel voor. Bidonville is gemaakt in MSX-BASIC. Grafisch was het geen hoogstandje en ook op de FM-PAC muziek die erbij zit kan ik niet trots zijn. Het geheel verraad dat ik als 13-jarige nog heel wat vorderingen te maken had als programmeur, componist en game designer.
De opvolger van Bidonville noemde ik MiG City. Inmiddels was ik zover dat ik grafisch wat meer kon en ook mijn broer Bowie kon me een beetje helpen. Ik combineerde MSX-BASIC met wat machinetaal (Z80 assembly) waardoor op de plekken waar dat nodig was de beoogde snelheid kon worden bereikt.
Toch stopte ik al vroeg met MiG City. Dat had te maken met Construction Craze. Deze Indie game van Paragon Productions kwam uit in hetzelfde jaar en deed eigenlijk precies wat ik voor ogen had. Ik voelde niet de noodzaak om de ontwikkeling van MiG City voort te zetten.
Dutch Football Manager MSX
Dutch Football Manager is de eerste voetbalmanagergame waar ik aan begonnen ben. Dit was nog op de MSX-computer. Het idee was dat je manager zou kunnen worden van een club in de eredivisie. Ik heb DFM MSX niet afgemaakt, omdat ik al snel tegen het probleem aanliep aan dat er onvoldoende geheugen in MSX-BASIC beschikbaar was om een game van dit ambitieniveau te maken.
Toch heeft dit project nog wel een vervolg gekregen. De code liet zich eenvoudig overzetten naar QuickBasic op een PC, die wel over meer dan voldoende geheugenruimte beschikte. Dutch Football Manager was klaar in 1995. In 2001 zou ik dit als basis gebruiken voor Online Soccer Manager.
Destruction: The Last Battle for Peace
Op de MSX2-computer werd ik geïnspireerd door de Turn-Based Strategy game (TBS) Daisenryaku. Hierin kun je elke beurt units verplaatsen zoals soldaten, tanks, vliegtuigen en helikopters om zo elkaars steden te veroveren.
Het leek mij wel een mooi project om op de PC een soortgelijke game te ontwikkelen, waarbij ik laagdrempelige gameplay voor ogen had en tegen elkaar spelen over een lokaal netwerk. De game was gebaseerd op dezelfde technologie als Avalon, waar ik op dat moment in 1997 ook aan werkte.
De meeste graphics heb ik zelf getekend. De game engine was van eigen hand en ook de soundtrack, die maakte ik met mijn eigen muziekprogramma MiGTracker. Zelfs de voice overs van de units, zoals “Construction Complete” en “Unit Ready!” sprak ik zelf in.
Ik was niet tevreden over het resultaat. Hoewel ik geen perfectionist ben, zag ik dat de game niet het niveau haalde dat ik zelf zou willen spelen. Mijn game engine maakte gebruik van VGA mode 13h, met 320×200 pixels en 256 kleuren. Games van die dagen benutten al SVGA met hogere resoluties en meer kleurdiepte. Over de muziek, gemaakt met FM klanken was ik ook niet tevreden, vandaar dat ik MiGTracker Pro ontwikkelde om gebruik te kunnen maken van wavetable geluiden in de Soundblaster. De game Avalon was al verder gevorderd en ik ging me daarop focussen. Die heeft de eindstreep wel gehaald.
Het main theme van Destruction heb ik in 2023 nog een nieuw leven gegeven met een arrangement.
Destruction: The Last Battle for Peace Main Theme (1996)
Destruction: The Last Battle For Peace Main Theme – 2023 arrangement
Dit type game zou nog wel een toekomst hebben. Op de GameBoy Advance kwam in 2001 Advance Wars uit, wat ik met veel plezier heb gespeeld. Advance Wars lijkt heel erg op Daisenryaku en wat ik voor ogen had met Destruction. Op de PlayStation Portable is Field Commander een titel met vergelijkbare mechanics die ik veel heb gespeeld.
QuestMaster
QuestMaster was een project dat ik met mijn studievrienden Leander en Ricardo begon in het jaar 2000. Wij hadden voordat we aan QuestMaster begonnen, al samen de website HitHarvester gemaakt en verkocht.
QuestMaster is geïnspireerd op de MSX2 gamereeks Rune Master. Dit zijn Role Playing Games (RPG) waarin je met karakters over een bordspel loopt en in een fantasy wereld epische queestes voltooit. Het bordspel-gevoel komt doordat je virtuele dobbelstenen gebruikt, zowel voor het verplaatsen van je karakter als in gevechten met monsters.
Ik vond Rune Master leuk om te spelen en het leek mij wel wat om een dergelijke game voor de PC te ontwikkelen. Daarbij was de droom om uiteindelijk multiplayer mogelijk te maken via LAN of internet. Mijn programmeervaardigheden waren een stuk beter dan bij eerdere pogingen om games te ontwikkelen en uiteraard had ik hulp van mijn twee vrienden.
We ontwikkelden deze game in Delphi, waarin ik ook Avalon Arena heb gemaakt. Grafisch gezien waren er genoeg mogelijkheden om er iets moois van te maken. We begonnen deels met stock art om snel te kunnen prototypen. De game engine hebben we zelf ontwikkeld. Bowie maakte een fraai titelscherm.
We verdeelden de taken onder elkaar en de eerste maanden leek er schot in de zaak te zitten. Al snel bleek echter dat het samenwerken als team uitdagingen met zich meebracht. De één ging sneller dan de ander en niveaus van energie en enthousiasme fluctueerden zodanig, dat we na een tijdje de handdoek in de ring gooiden. Dat deze game als team niet lukte, overtuigde mij ervan om het volgende project weer solo op te pakken. Dat werd Online Soccer Manager.
Ik heb nog één keer geprobeerd QuestMaster nieuw leven in te blazen. Jaren later toen ik na 2016 klaar was bij Gamebasics ben ik een mobiele versie van QuestMaster gaan ontwikkelen. Hier stopte ik weer mee, omdat ik me niet meer gelukkig voelde als solo-developer. Ik kocht me in bij RosterBuster en ging daar al mijn aandacht aan besteden.
Ik geloof nog steeds dat er ruimte is voor een goede uitvoering van dit spelidee op mobile. Een PC project dat er wel iets van weg heeft is Dobbel Dungeon. Hierin heb ik geïnvesteerd via Midgame Fund. Hopelijk lukt het de makers van deze game wel om hem af te maken!