Programmeren is al sinds kinds af aan een hobby van me, waar ik inmiddels ook mijn werk van heb gemaakt. Met een andere hobby, muziek maken, heb ik het weliswaar nooit zover gebracht, maar ik ben er wel lang enthousiast mee bezig geweest. Het resultaat heb ik altijd bewaard en heel af en toe, als er niemand meeluistert, zet ik het nog weleens op.

Muziekles was een onderdeel van mijn opvoeding. Door een speling van het lot werd de blokfluit het instrument dat ik leerde spelen. Dit hielp me met noten lezen, maar het is een te beperkt instrument, waardoor ik het al snel voor gezien hield. Het combineren van computers en muziek vond ik veel leuker. Daar hoefde ik bovendien geen nieuw instrument voor te leren spelen.

1994-1995 MSX Music Module en FM-PAC

Ik ontdekte de mogelijkheid om muziek te programmeren voor het eerst op de MSX2 computer. Met FAC Soundtracker en Moonblaster zette ik mijn eerste composities in elkaar. Deze muziekprogramma’s werken met een tracker systeem, waarbij elke noot die ten gehore wordt gebracht specifiek geprogrammeerd kan worden. Het systeem heeft nog het meest weg van een opgevoerd draaiorgel.

Mijn geluidshardware bestond aanvankelijk uit een Philips Music Module, waarmee 9-kanaals FM geluid geproduceerd kon worden, aangevuld door één 8-bits sample kanaal. Later kon ik een creatieve vorm van stereo bereiken door de FC-PAC geluidsmodule in het tweede uitbreidingsslot van de MSX2 te steken.

Het resultaat klinkt zeer gedateerd nu, maar er zitten best een paar leuke deuntjes bij. Zo heb ik lol gehad bij het maken van de Italian Food House, waarin zelf opgenomen samples van Italiaans eten zitten verwerkt. Door de beperkte sampling ruimte moest die tekst in record tempo worden ingesproken, wat een grappig effect eraan geeft.


Intro for Jer’s Musix Disk (1994, mono)

JCC11 (1994, mono)

Starlight (1994, stereo)

Italian Food House (1995, stereo)


Als kroon op dit werk heb ik een muziek-disk uitgebracht onder de naam Jer’s Musix Disk. Er is een recensie verschenen van deze diskette in het MSX tijdschrift MSX Computer & Club Magazine (MCCM). Er werden er een twintigtal van onder liefhebbers verkocht (zie MCCM 72, pagina 27).

1996 MSX & Moonsound

In 1996 werd een nieuwe muziekkaart voor de MSX op de markt gebracht, onder de naam Moonsound. Deze bevatte een OPL4 chip van Yamaha en de geluidskwaliteit was aanzienlijk beter dan wat tot dan toe mogelijk was. Ik heb met deze kaart misschien wel mijn beste muziek gemaakt. Zo schreef ik Dream House, geïnspireerd op het nummer Children van Robert Miles dat destijds in de top-40 stond.

Ik won een prijs in een muziekwedstrijd gehouden onder bezitters van de Moonsound met het nummer “Darkness”. Al mijn muziek bracht ik gebundeld uit op de Moonsound Music Collection, dat net als de Jer’s Musix Disk met een lovende recensie in het MCCM is verschenen (zie MCCM 88, pagina 48).

Het klinkt vooral aardig als je bedenkt dat de MSX computer het moest doen met een 8-bits processor op 3,5 Mhz en 128kb geheugen. Dat was net genoeg om de juiste noot op het juiste moment af te spelen.


Guitar Rhapsody (1996)

Dream House (1996)

Darkness (1996)

Intro Moonsound Music Collection (1996)


1996-1997 PC & MiGTracker

Toen ik mijn MSX computer inruilde voor een PC, kon ik geen muziekprogramma vinden dat vergelijkbaar was met Moonblaster. Om dit gat op te vullen besloot ik zelf maar een “tracker” te programmeren. Het resultaat heette MiGTracker, geschreven in de programmeertaal Turbo Pascal, dat de 9 FM kanalen van de destijds gangbare Soundblaster benutte. Helaas was de algemene kwaliteit van deze kaart nog niet op het niveau van de Moonsound. De muziek gemaakt met deze tracker klinkt dan ook erg retro.


Achievements (1996)

Destruction (1996)


1997-2000 MiGTracker Pro

De stap terug na de Moonsound was erg groot. Ik verloor al snel het plezier in het maken van muziek met MiGTracker. Het was tijd voor een opvolger. De nieuwe generaties van de Soundblaster bezaten de mogelijkheid om WaveTable geluidsbanken aan te spreken, zoals ook op de Moonsound mogelijk was. Ik schreef het programma MiGTracker Pro om hier gebruik van te maken. Het resultaat was al gelijk stukken beter.


Avalon Big Boss Battle (1998)

Avalon The Sea (1998)

Defense of the Heart (1999)

Avalon Alternate Forest Tune (1999)


In MiGTracker Pro componeerde ik samen met Bowie Derwort de soundtrack voor het spel Avalon tussen 1996 en 1998.

2001-2008 MiGtracker Millenium

Met MiGTracker Pro was muziek maken weer leuk. Alleen was het nog steeds een beperkt DOS programma. De wereld was intussen overgestapt op Windows en ik aangezien ik er veel gebruik van maakte, wilde ik mijn muziekprogramma ook bij de tijd houden.

Dit leidde tot MiGTracker Millenium, vooralsnog de laatste iteratie van MiGTracker. Dit programma maakt gebruik van dezelfde WaveTable techniek als MiGTracker Pro, met wat nuttige uitbreidingen. Als één van de belangrijkste nieuwe features, beschikt MiGTracker Millenium over de mogelijkheid om muziek te exporteren naar MIDI formaat. Daarmee is het af te spelen is op vrijwel elke computer, ook als MiGTracker niet geïnstalleerd staat.


Day of Rememberance (2003)

Memory Lapse (2003)

No Man’s Land (2004)

Return to Eden (2004)

Long Journey (2006)

On My Own (2008)


Door tijdgebrek heb ik MiGTracker Millenium nooit verder ontwikkeld. Ik verloor dan ook langzaam mijn interesse voor het maken van nieuwe composities.

Ik mag er zelf op zijn tijd graag naar luisteren, ook al haalt het resultaat nog geen commercieel gangbare kwaliteit. Ik blijf het iets bijzonders vinden, dat door gewoon wat noten in te typen er als vanzelf een compositie kan ontstaan. En met een zelfgemaakt muziek programma je eigen muziek componeren, ik denk niet dat velen mij dat kunnen nazeggen.

2 REACTIES

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.