Ik heb me gevestigd in de Dutch Innovation Factory om te ondernemen, maar ook om dicht op het onderwijs te zitten. Ik dacht er in eerste instantie aan om gastcolleges te geven, maar de afgelopen maanden heb ik me eveneens mogen inzetten als auditor, werkvelddeskundige, gecommitteerde en examinator bij hogescholen van Amsterdam tot Groningen.

Het voordeel van een gebouw als de Dutch Innovation Factory is het bedrijfsleven en onderwijs samenbrengt. Maar je moet er nog wel zelf achteraan om daar wat mee te doen. Dat merkte ik al toen ik nog namens Gamebasics regelmatig in de Factory kwam. Inmiddels vervul ik naast mijn dagelijkse CTO-schap bij RosterBuster een aantal rollen in het onderwijs, die elk hun eigen charme hebben. IT is voor mij het mooiste vakgebied dat er bestaat. Het geeft voldoening om dat op studenten over te brengen.

Auditor

Hogescholen worden in Nederland ééns in de zes jaar geaccrediteerd. Dit proces wordt vormgegeven door een panel dat bestaat uit deskundigen uit diverse kennisgebieden. Zo is er onderwijsdeskundigheid en werkvelddeskundigheid. Ik heb zitting genomen in de panels die de IT opleidingen van de Hogeschool van Amsterdam, de NCOI en de Hanzehogeschool Groningen doorlichtten.

Om in het panel te worden toegelaten moest ik laten zien dat ik de nodige kwalificaties bezit. Voor het eerst sinds 16 jaar heb ik daarom een CV gemaakt. Het is best grappig om dat na zoveel jaar weer eens te moeten opschrijven. Met mijn Linked-In profiel namen ze geen genoegen.

De panels komen bijeen op locatie om met alle relevante afdelingen, werkgroepen, commissies, docenten en studenten te spreken. Deelname aan zo’n panel vraagt veel, omdat er voorafgaand een Mount Everest aan documentatie moet worden geconsumeerd. Op de visitatiedag zelf staan voortdurend gesprekken gepland. Hierin is het de bedoeling een beeld te krijgen van de opleiding en daarop een beoordeling te baseren.

Ik werd positief verrast. Uiteraard doet een school er alles aan om goed voor de dag te komen. Maar door de grote hoeveelheid mensen die ik heb gesproken en de tsunami aan documentatie die ik heb doorgeploegd, heb ik een goed beeld van de opleidingen gekregen. Het is bijzonder interessant. Er gaat veel passie voor het vak van de docenten uit. Als werkvelddeskundige werd er van mij gevraagd om willekeurig geselecteerde eindwerken te beoordelen, wat een goede graadmeter is voor elke opleiding.

Examinator, werkvelddeskundige en gecommitteerde

Natuurlijk hoef ik niet het halve land af te reizen om een bijdrage aan het onderwijs te leveren. Namens de Haagse Hogeschool ben ik sinds kort actief als expert examinator. In deze rol moet ik, samen met een begeleidend examinator en gecommitteerde, afstudeerders beoordelen. Doordat ik inmiddels veel scripties heb begeleid en gelezen, kan ik deze rol goed uitoefenen.

Voor de Hogeschool Rotterdam zet ik me in als gecommitteerde bij afstudeerzittingen. Dit is een meer symbolische rol, waarin ik eveneens een bijdrage kan leveren aan de beoordeling van het afstuderen, maar niet formeel het eindoordeel geef.

Het combineren van ondernemerschap en onderwijs krijgt ook mooi vorm in een bijdrage die ik mag leveren aan een nieuw Associate Degree Ondernemen van de Hogeschool Luzac. Als deel van de werkveldcommissie ga ik me buigen over de inhoud van die opleiding.

Als ik eraan denk dat ik zelf maar wat blij was dat ik mijn opleiding had afgerond en ik nooit meer een voet in het schoolgebouw wilde zetten, is het best apart dat ik nu het onderwijs weer opzoek. Misschien juist wel daarom.

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.