Ik heb nu paar weken de Tesla Model S in bezit, een bijzondere auto die de wereld gaat veranderen. Het meest onderscheidende kenmerk is dat hij volledig elektrisch is. Tesla is erin geslaagd een auto te maken die elektrisch rijden onweerstaanbaar maakt.

Toen ik in augustus 2013 online mijn bestelling plaatste voor de Tesla Model S, had ik die nog nooit in het echt gezien, laat staan erin gereden. Ik vertrouwde volledig op de man achter Tesla, Elon Musk, en zijn inspirerende visie.

Dat vertrouwen is tot dusver niet beschaamd. Elke keer als ik wegrijd verbaas ik me over hoe geruisloos en snel dat gaat. Een gewone auto, hoe luxe en krachtig ook, voelt sterk verouderd aan. Het is alsof je een oude beeldbuis televisie naast een flatscreen zet en je dan afvraagt welke er meer toekomst heeft.

Ik zie mezelf niet als een uitgesproken autoliefhebber. Maar ik zoek wel altijd naar iets bijzonders. De eerste auto die ik kocht was de sympathieke maar kleine Mini Cooper. Na een jaar of vijf was ik het zat dat ik niet meer dan een bierkratje in de kofferbak kwijt kon. De aanzienlijk grotere Audi Q5 loste dit probleem radicaal op. Het was echter tevens een dorstige benzineslurper. Met de Tesla Model S kan ik mijn abonnement op de benzinepomp opzeggen. Sterker nog: ik hoef ik er nooit meer heen.

2013-Tesla-Model-S-cockpit

De elektrische motor is veel kleiner, stiller, schoner, zuiniger en krachtiger dan een verbrandingsmotor. Schakelen is simpelweg niet nodig. De accu is wel fors, maar deze is volledig in de bodemplaat verwerkt. Daardoor is er een onverwachte hoeveelheid ruimte beschikbaar.

De Model S is daarnaast een elektrische gadget op wielen. Op het grote 17 inch flatscreen met touch bediening kun je het internet op, uit honderden digitale radiozenders kiezen en beschikken over onovertroffen Google navigatie. Dit werkt allemaal verbazingwekkend goed.

Elon Musk

Wat je goed kunt merken, is dat Elon Musk de auto heeft gebouwd die hij zelf zou willen hebben. De afwerking is onberispelijk. Dit is nog het meest duidelijk door de twee stoelen die je in de kofferbak kunt plaatsen, waardoor er plaats is voor 5 kinderen, precies het aantal dat hij heeft.

Niet iedereen is ervan overtuigd dat de elektrisch auto de verbrandingsmotor zal opvolgen. Maar dat maakt het alleen maar mooier om deel uit te maken van de eerste groep early adopters die vooruitloopt op de massa. Het voelt als een groot voorrecht om in een Model S te rijden.

Omdat het allemaal nieuw is zijn er natuurlijk nog wel wat beperkingen. Zo zijn de laadpunten nog dun gezaaid en de Model S redt maximaal 400 kilometer op een volle accu. Het is een kwestie van tijd voordat dit gaat verbeteren. Tesla legt bijvoorbeeld in sneltempo Superchargers aan waar je je auto binnen 20 minuten gratis kan opladen. Ook openbare laadpunten worden steeds talrijker.

Het opladen van de auto is overigens elke keer een klein feestje. Want hoewel de aanschafprijs van de Model S best pittig is, bespaar ik duizenden euro’s per jaar aan benzinekosten, waardoor het kostenplaatje al een stuk aantrekkelijker wordt. Dat ik met elektrisch rijden bovendien het milieu ontzie geeft ook een gerust gevoel.

De volgende stap in het masterplan van Musk is de “Model 3”, een auto die de helft goedkoper wordt. Dit zal de langverwachte doorbraak worden die de elektrische auto gemeengoed gaat maken. Voor onze kinderen zal een benzineauto er ongetwijfeld net zo gedateerd uitzien als een stoommachine voor ons.

Bekijk hoe mensen de Model S ervaren in deze video van Vincent Everts.

3 REACTIES

  1. […] voor de Tesla klantenbijeenkomst in mijn digitale postbus. Elon Musk himself nodigde me als Tesla Model S bezitter uit. Binnen twee dagen werd ik al verwacht, maar daar pas ik graag mijn agenda op aan. […]

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.