Site pictogram Jeroen Derwort

Online Soccer Manager voor de iPhone

Zes maanden geleden startten we met het project om een Online Soccer Manager App voor de iPhone te ontwikkelen. We zijn hierbij niet over één nacht ijs gegaan. De strategie was om meteen een perfect product neer te zetten om zo vliegende start te maken. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Op 12 mei 2012 was de officiële lancering van de app voor het grote publiek. Voordat het zover was moesten er nog heel wat horden worden genomen. Het was uitdagend om een user interface te maken voor het kleine schermpje, het dwingt je na te denken over wat echt belangrijk is.

Technisch bleek het ook minder gemakkelijk dan we hadden verwacht en als klap op de vuurpijl liet Apple ons steeds lang in spanning tijdens het goedkeuringsproces.

Het is het echter allemaal waard geweest, want het uiteindelijke product heeft zelfs onze verwachtingen overtroffen. De app kreeg vrijwel onmiddellijk in diverse landen een hoge notering. In Nederland werd de 11e plaats behaald en werd een vaste plek in de top-25 veroverd.

Na een week stond de teller al op 60.000 actieve gebruikers wereldwijd en het eind is nog niet in zicht, want dagelijks downloaden 7.000 voetballiefhebbers de app op hun iPhone of iPod Touch. Wat dit gedaan heeft met de actieve spelers in Nederland, zie je hieronder.

Heel verrassend slaat de app zeer goed aan in Zweden. Ook Turkije, Portugal, Spanje, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Italië zijn belangrijke groeimarkten.

Het is verslavend steeds de groeicijfers te bekijken via de diverse tools, zoals ITunes Connect van Apple, die het aantal downloads als volgt weergeeft.

De gebruikers kunnen de app een rating geven van maximaal 5 sterren, en ze doen dat massaal. Hiermee is het één van de best gewaardeerde apps in de AppStore.

Omdat het zo’n mooi product is geworden beschouw ik het als een vorm van kunst, en kunst moet gesigneerd worden. Daarom heb ik de ontwikkelaars en designers gevraagd om hun handtekeningen te zetten, zodat deze in de app konden worden vereeuwigd.

Mijn visie dat de toekomst van OSM in apps ligt, werd na deze succesvolle start bevestigd. Het spel is perfect geschikt voor mobiel en de iPhone versie speelt fantastisch. Het is niet de vraag of de app groter wordt dan website, maar wanneer dat zal gebeuren. Dat zou best weleens hard kunnen gaan.

De OSM App in de AppStore »

Dit eerste succes is al mooi, maar het werk is nog niet gedaan. Om een nog groter publiek te kunnen bereiken zal een app voor Android noodzakelijk zijn. Dit is dan ook de volgende stap. Ik kijk uit naar het moment dat we die aan het grote publiek mogen presenteren.

Mobiele versie afsluiten