Launchweek voor OSM 3

15
1881

Het aftellen naar OSM 3 is begonnen. De nieuwe versie van Online Soccer Manager, waar we met Gamebasics anderhalf jaar aan gewerkt hebben, gaan we nu eindelijk lanceren. Komende week zal de update van de app worden doorgezet naar meer dan een miljoen gebruikers. Het is de week van de waarheid. Als alles goed gaat verdubbelen we ons resultaat. Maar net als bij een raketlancering, moet alles tot in de kleinste details op orde zijn.

Ruim anderhalf jaar geleden, in september 2014, begonnen we met veel energie en enthousiasme aan de derde iteratie van OSM. Een versie die voetballicenties bevat, specifiek ontwikkeld voor mobiele apparaten. Met een nieuw design én een nieuw verdienmodel. Het doel was om in de daarop volgende zomer klaar te zijn. Dat doel moest al snel worden bijgesteld. Er was zelfs zoveel tegenslag tijdens de ontwikkeling, dat het een gebed zonder einde leek te worden.

Uitdagingen

We hadden een te rooskleurige planning gemaakt en kregen te maken met sterk stijgende kosten, groeistuipen in de organisatie en een directeur die noodgedwongen afscheid moest nemen. Verloop in het personeelsbestand en de nodige technische tegenslagen deden de rest. Het is ook een ongelooflijk complex project. Ga maar na: 24 talen, 4 platforms met tientallen schermgroottes om rekening mee te houden, 4 miljoen gebruikers, technologische uitdagingen en het alsmaar groeiende team van inmiddels meer dan 40 man personeel.

We hebben gesneden in de plannen tot het echt pijn ging doen, maar zelfs dat kon niet voorkomen dat we maanden vertraging opliepen. Tot overmaat van ramp moesten we voor de voetballicenties van het seizoen 2015/2016 gewoon betalen, terwijl we er niets mee konden uitrichten.

officialrights_nobundesliga

OSM 3 Softlaunch

Om doelgericht te werken en risico’s te beperken, hebben we maanden getest met een kleinere groep gebruikers in de zogenoemde softlaunch. Gebruikers in Algerije, Portugal, USA en Oostenrijk hebben we aangesloten op de nieuwe versie. Ook Facebook is over. Inmiddels speelt 15% van alle gebruikers OSM 3. Ons geduld werd erdoor op de proef gesteld, maar door alles te meten hebben we veel geleerd en waar nodig kunnen bijsturen.

We weten nu dat gebruikers gemiddeld langer spelen en meer geld uitgeven in de nieuwe game. De seinen staan dus op groen om live te gaan!

Toch valt niet álles volledig door te testen. Zullen de servers het houden in de drukte? Hoe reageren onze trouwe gebruikers wereldwijd op de nieuwe versie? Zijn de apps echt foutvrij? Zijn de cijfers die we in de softlaunch zien nog steeds zo goed als 100% van de gebruikers over is? Allemaal vragen waar we deze week het definitieve antwoord op gaan krijgen.

New Design OSM 3

Mooie app

De oorspronkelijke visie achter OSM 3 is relevanter dan ooit. OSM 2 wordt nog altijd door miljoenen mensen met veel plezier gespeeld, en heeft ons in staat gesteld om de stap naar OSM 3 te maken. Maar de rek is eruit. De komende upgrade gaat de groei, waar we zo gewend aan waren geraakt in de voorgaande jaren, weer op gang brengen.

En hoe! Van de ambitieuze doelen die we in het begin hadden, zijn we niet afgeweken. De omzet en het aantal gebruikers moeten minstens een factor drie gaan toenemen in de komende drie jaar. Daar geloven we in en gaan we voor.

Het is een mooie app geworden. Het nieuwe design met de logo’s van clubs en foto’s van spelers, spat van het scherm. In deze eerste versie zijn de licenties van Duitsland, Nederland, België, Portugal, Italië en enkele Arabische landen verwerkt. Tientallen verbeteringen zijn doorgevoerd in opties als oefenwedstrijden, trainen en vrienden uitnodigen.

En vergeet niet: het spel is uniek in zijn soort in de wereld. De meest sociale voetbalmanager. Laagdrempelig, authentiek en geweldig om met vrienden te spelen. Geen concurrent kan daaraan tippen. Om niets aan het toeval over te laten, hebben we een duizelingwekkend marketingbudget gereserveerd om de game aan de man te brengen. Rondom het EK zul je OSM dus ongetwijfeld voorbij zien komen.

Fundering

Vaak wordt mij gevraagd of het spel niet een keer ‘af’ is. Als we deze versie live hebben gezet, zijn we dan klaar? Nee, verre van zelfs. Dan gaat het pas beginnen. Het spel dat we ontwikkeld hebben is de fundering voor de komende vijf jaar, waarop we verder bouwen.

Mede doordat we zoveel in de oorspronkelijke plannen hebben moeten schrappen, ligt er na de launch nog een hele berg met features en updates die we graag willen doorvoeren. Een nieuw scorebord, een uitgebreide clan feature, de Fantasy League, nieuwe personeelsleden en nog veel meer om ons jaren bezig te houden. En uiteraard willen we ons pakket licenties nog uitbreiden tot de hele wereld erin zit.

Focus

Maar eerst moeten we focus houden op deze belangrijke week, waarin we de vruchten van anderhalf jaar hard werken gaan plukken.

11 mei zal iedereen wereldwijd de nieuwe OSM op zijn telefoon, tablet of PC kunnen spelen.

Mijn ervaring leert dat er bij elke livegang wel iets niet volgens plan verloopt. Improvisatie en flexibiliteit zijn in dat geval nodig. Iedereen van het team weet zijn taak en wat er van hem verwacht wordt. Dankzij die inzet en de grondige voorbereiding heb ik er alle vertrouwen in dat het een historisch mooie week gaat worden, voor Gamebasics en voor voetbalfans in de hele wereld.

Game’s on!

Lees ook:

  • Wat is er nieuw is in OSM 3 »
  • Online Soccer Manager voor de iPhone »
  • De transitie »
  • 15 REACTIES

    1. Ik vind het een goed systeem! Ik heb de vroegere ook nog gespeeld, jaren geleden, en daar voelde ik de nood om sowieso 2 euro te spenderen aan OSM. Als je een dokter, jurist, scout, trainer,… wou, had je echt wel uw cash nodig. Nu voel ik mij vrijer om te kopen wat ik wil. Wil ik al kopend willen, oké. Wil ik winnen met tactisch spel, zonder ook maar IETS te kopen -> veel meer voldoening! Maar ik had maar 1 ontzettend grote teleurstelling toen ik het spel weer opende na jaren, en dat is het scorebord,… Dit is gewoon weg? Het waren telkens heel zenuwslopende momenten tijdens het volgen van jouw wedstrijd! Dit plezier is nu gewoon weg. Enkel voor dat aspect, zou ik er zelfs weer mee stoppen, de spanning is gewoon weg. Ik leerde nieuwe namen kennen van de andere teams, want zelf was ik niet erg thuis in het voetbal. (Dat ben ik nu trouwens nog steeds niet). Je voelde gewoon jouw enthousiasme of teleurstelling, nu zie je het gewoon koud verschijnen op uw scherm. Erg jammer dit…

    2. Dat is vreemd. Zou je juist teams moeten krijgen in de voorbereiding. Misschien even wachten en het dan nog eens proberen?

    3. Hoe kan je een team kiezen dat nog in de voorbereiding zit..? Kan enkel teams kiezen waarvan de competitie al gaande is.

    4. ik lees hier een boel negatieviteit en dat verbaast mij. Juist het vaker online komen (mits niet te vaak) bevorderd de dynamiek van deze game. Oefenwedstrijden is een geweldige uitbreiding en vele functies zijn nog steeds bruikbaar zoals we osm kennen. wel mis ik enorm het scorebord omdat dat DE spanning was voor het spelen van osm, hoewel deze dus als update nog zal komen.

      Het was even wennen maar ik verwacht een top product voor een breed publiek, bedankt osm team.

    5. Even een vraag komen er ook nog logo’s voor de Engelse en Franse competitie?

    6. Even een reactie van een manager die altijd bekend staat om zijn genuanceerde mening. Daar komt ie dan.

      Uit alles blijkt dat de lancering van 3.0 veel te vroeg is uitgevoerd. Een gruwelijk traag systeem … eindeloze foutmeldingen op de website en de app … veranderingen van je formatie, tactiek of opstelling die na de wedstrijd niet blijken te zijn gesynchroniseerd … een berichtsysteem dat niet meer werkt … crews die vanuit 2.0 rechtstreeks in 3.0 zijn geplakt en er daardoor beroerd uit zien ……. En deze blog bevestigt dit alleen maar weer: de vertraging was zo groot geworden, dat er maar gekozen is om een 80% versie te lanceren. Oftewel: slikken of stikken voor de gebruikers, nu moet die 3.0 online.

      Tel daarbij op dat het pay-to-win van het hele systeem af druipt. Natuurlijk kun je van alles uit zetten in je competitie, maar alleen al dat jullie het in je hoofd hebben gehaald om het mogelijk te maken dat je met veel geld je hele elftal en stadion binnen een paar dagen naar Barcelona-niveau kan boosten is al van de zotten. Dat stuit zo enorm tegen de borst.

      En dan al die timers. Als je op 100% wil managen, betekent dat dat je 3x per dag wil trainen, dus om 23:00, 7:00, 15:00, 23:00, 7:00, 15:00. En dan 8 workers om 2:00, 4:00, 6:00, 8:00, 10:00, 12:00, 14:00, 16:00, waarbij je je verkopen wil checken. Tussen 19:00 en 21:00 worden je wedstrijden gesimuleerd, en moet je je opstelling checken, tegenstander bespioneren, trainingskampen checken, enz. En dan nog tussendoor de timers voor je stadionupdates, dokter, jurist en scout in de gaten houden. Het spel vraagt nu dus behalve om veel geld ook nog eens om 24/7 focus en concentratie.

      De app ziet er mooier uit en er zijn een paar leuke onderdeeltjes toegevoegd, maar de hoofdmoot van alle wijzigingen is ronduit bagger voor fanatieke spelers. Alle crews staan te schudden of houden zelfs al op te bestaan. De ene na de andere topper vertrekt. Een en al negativiteit overal, het spelplezier van jullie trouwe achterban heeft een enorme deuk opgelopen. Jullie focus is verschoven van een leuk spel naar een geldmachine ten koste van fair play. Ik ben benieuwd hoeveel boss packs coins jullie gaan verkopen voor 99,99 euro. Daar krijg je twee keer Fifa voor, zonder bugs en foutmeldingen, onderdelen die niet af zijn, en met álle portretten in plaats van 10%. Het zou mij niet verbazen als je grootheidswaanzin heel GB naar de knoppen gaat helpen, Jeroen.

      vinnievuik

    7. Na 13 jaar met plezier het spel te hebben gespeeld, ben ik, net als veel van mijn mede crewgenoten, van plan te stoppen aan het eind van onze huidige competitie. Het overzicht is compleet kwijt, het spelletje is puur en alleen gericht op pay-to-win, je moet 3/4 keer per dag online zijn om op niveau mee te doen en zo zijn er nog tig andere punten op te noemen die in de oude versie veel beter waren. Er is totaal niet gecommuniceerd met de oudere ervaren gebruikers van osm, die het spelletje toch wel een beetje groot gemaakt hebben. Deze vernieuwde versie vervangt blijkbaar niet alleen de oude versie, maar ook de oude (trouwe) spelers. Ik hoop dat het één grote flop wordt en ze alsnog besluiten de oude versie terug te halen, zo niet, dan is het voor mij game over (basics).

    8. Bij deze wil ik Gamebasics heel erg bedanken. Ruim 11 jaar lang speel ik dit spelletje. 11 jaar lang nagelbijten of ik wel of niet zou winnen. 11 jaar lang mij in alle mogelijke bochten wringen om toch nog even op tijd alles in te stellen, voorheen had ik tot middernacht, de laatste jaren tot 19:00 uur. 11 jaar lang ruzie met mijn ouders en later mijn vrouw, omdat ik weer OSM aan het checken was. Ook ben ik nog enige tijd actief geweest als Judge, pfoe, dat leverde nog meer problemen op met mijn vrouw.

      Het laatst jaar speelde ik al minder actief, maar toch bleef ik verslaafd. Ik bleef geld in het spelletje stoppen in de hoop er wat leuks voor terug te krijgen. Wat ik er voor terugkreeg was eigenlijk al steeds minder, maar toch bleef ik OSM trouw.

      Dan was er eindelijk deze update. De update die mij in één klap van mijn verslaving af heeft geholpen. Na 11 jaar is dan de update gekomen die mijn eindelijk weet te verlossen van deze verslaving. EINDELIJK!

      Daarom Gamebasics: bedankt. Bedankt voor 11 mooie jaren (althans, een groot gedeelte daarvan) en bedankt dat jullie mij er nu eindelijk van hebben kunnen helpen.

      gentleman

      PS: Aangezien Gamebasics en OSM tegenwoordig volledig om geld draaien zullen ze er vast geen bezwaar tegen hebben als ik hun lijn volg en dat ik mijn account te koop aanbied? Dus TE KOOP: een account van ruim 11 jaar oud, met heel wat nutteloze achievements unlocked, net geen top 100 notering meer en bijna 16.000 van die coins of hoe je ze ook noemt. TEAB.

    9. Laagdrempelige waar OSM om bekend stond is totaal verdwenen. Minimaal, 4 contact momenten per dag? Je spelers (lees; betalende klanten) zijn ook ouder geworden. Velen hebben gezinnen een baan. Die hebben echt geen tijd voor 4 contact momenten per dag. Het feit dat het “ook prima” te spelen is met maar 1 is een non argument. Vreemdgaan kan “ook prima” zijn, even ziek worden kan “ook prima” zijn..
      Je speelt het spelletje niet om ook prima mee te doen, als je iets speelt wil je ook presteren en dat gaat dus niet prima met maar 1 contact moment per dag of zonder flutcoins. Je bootst wel het moderne voetbal (wat iedereen haat trouwens) goed na, de clubs die het meetse betalen zullen winnen.
      Het verdienmodel waar je over spreekt is puur gebaseerd op meer inkomsten en gaat totaal voorbij aan je betalende klanten, en kritiek neem je te harte, want het gaat jou maar om 1 ding verdienen. Je hebt verloochend waar je zelf voor stond en daarmee ook de spelende mensen. Dit zou zomaar eens de ondergang van OSM kunnen zijn.. #riposm #againstmodermosm

    10. Bedankt voor jullie ongezouten mening. Alle verandering is moeilijk. Dat bewijst dit artikel wel:
      http://www.jeroenderwort.nl/kop-van-jut/

      Dit is een nog grotere verandering dan toen de ranglijst. Geen wonder dat er veel kritiek op is. We moeten ons echter aanpassen aan de nieuwe tijd. In 2001 was het een goed spel, maar we zijn 15 jaar verder. Het verdienmodel is een heet hangijzer, maar zal snel wennen. Het is zo gebalanceerd dat gratis spelen zelfs nog leuker wordt. Subaccounts zijn bijvoorbeeld gratis geworden, het stadion, personeel en een plek in de ranglijst ook.

      Het principe van 1 keer per dag maximaal online komen is ook verouderd. Mobiele games hebben gemiddeld 6 contactmomenten per dag. Ik denk dat de nieuwe OSM daar nog onder zit, met 4 momenten. Met één sessie per dag is het ook nog prima te spelen overigens.

      Aan de cijfers zien we dat we goed bezig zijn. De kritiek op forums en hier nemen we ter harte. Waar nodig voeren we verbeteringen door. Geen enkele launch is volledig zonder problemen. Mocht je er toch mee stoppen dan hoop ik je in de toekomst weer eens terug te zien.

    11. Zo jammer dit Jeroen. Na ruim 10 jaar BCS en OSM ga ik echt volledig stoppen. Je hebt al heel veel verdiend aan mij en mensen zoals mij, maar dit keer ga je te ver. Waarom is er nu gekozen om iedereen uit te persen? Zijn de problemen echt zo groot, want het nieuwe verdienmodel is een te grote stap. Ook hou je geen rekening met hoeveel tijd je nu erin moet steken, terwijl veel van de mensen die dit spel langer spelen inmiddels een baan en gezin hebben. Ik hoop echt dat er nog een aantal aanpassingen komen voor de coins op zijn van vele mensen.

    12. Grootste fout die OSM tot nu toe heeft gemaakt. Met het ingaan van 3.0 wordt er juist totaal niet voldaan aan de wens van de gebruiker. Er was geen vraag naar updates van software, ik denk dat 95% van de gebruikers plezier en voldoening had aan OSM 2.0. Gamebasics & Jeroen, een grote fout om commercie boven gebruikers te zetten. If it ain’t broken, don’t fix it.

    13. Totale flop deze update. Spelers hebben al een tijd lang op het forum aangegeven dat ze niet blij zijn met het nieuwe betaalsysteem. Misschien zijn er wat geeks die meer gaan betalen dan in 2.0, maar hier staat heel veel stoppende spelers tegenover (zie forumreacties!)

    En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.