Zes maanden geleden startten we met het project om een Online Soccer Manager App voor de iPhone te ontwikkelen. We zijn hierbij niet over één nacht ijs gegaan. De strategie was om meteen een perfect product neer te zetten om zo vliegende start te maken. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Op 12 mei 2012 was de officiële lancering van de app voor het grote publiek. Voordat het zover was moesten er nog heel wat horden worden genomen. Het was uitdagend om een user interface te maken voor het kleine schermpje, het dwingt je na te denken over wat echt belangrijk is.

Technisch bleek het ook minder gemakkelijk dan we hadden verwacht en als klap op de vuurpijl liet Apple ons steeds lang in spanning tijdens het goedkeuringsproces.

Het is het echter allemaal waard geweest, want het uiteindelijke product heeft zelfs onze verwachtingen overtroffen. De app kreeg vrijwel onmiddellijk in diverse landen een hoge notering. In Nederland werd de 11e plaats behaald en werd een vaste plek in de top-25 veroverd.

Na een week stond de teller al op 60.000 actieve gebruikers wereldwijd en het eind is nog niet in zicht, want dagelijks downloaden 7.000 voetballiefhebbers de app op hun iPhone of iPod Touch. Wat dit gedaan heeft met de actieve spelers in Nederland, zie je hieronder.

Heel verrassend slaat de app zeer goed aan in Zweden. Ook Turkije, Portugal, Spanje, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Italië zijn belangrijke groeimarkten.

Het is verslavend steeds de groeicijfers te bekijken via de diverse tools, zoals ITunes Connect van Apple, die het aantal downloads als volgt weergeeft.

De gebruikers kunnen de app een rating geven van maximaal 5 sterren, en ze doen dat massaal. Hiermee is het één van de best gewaardeerde apps in de AppStore.

Omdat het zo’n mooi product is geworden beschouw ik het als een vorm van kunst, en kunst moet gesigneerd worden. Daarom heb ik de ontwikkelaars en designers gevraagd om hun handtekeningen te zetten, zodat deze in de app konden worden vereeuwigd.

Mijn visie dat de toekomst van OSM in apps ligt, werd na deze succesvolle start bevestigd. Het spel is perfect geschikt voor mobiel en de iPhone versie speelt fantastisch. Het is niet de vraag of de app groter wordt dan website, maar wanneer dat zal gebeuren. Dat zou best weleens hard kunnen gaan.

De OSM App in de AppStore »

Dit eerste succes is al mooi, maar het werk is nog niet gedaan. Om een nog groter publiek te kunnen bereiken zal een app voor Android noodzakelijk zijn. Dit is dan ook de volgende stap. Ik kijk uit naar het moment dat we die aan het grote publiek mogen presenteren.

3 REACTIES

  1. Bedankt voor het compliment!

    Voor de iPad voldoet de website eigenlijk al heel goed. Maar ook de app speelt lekker. Vooral op de Nieuwe iPad, omdat die een hogere resolutie weergeeft.

    Uiteindelijk moet er natuurlijk ook een iPad app komen, maar als we dat doen willen we wel weer opnieuw nadenken over de extra schermgrootte en hoe we daarmee om gaan.

    Android heeft nu prioriteit omdat een hele grote groep gebruikers (ongeveer 60%) nu buiten de boot valt en geen app heeft.

  2. Het ziet er allemaal netjes uit. Sommige zaken vind ik zelfs mooier in de applicatie dan hoe ze er op de site uitzien (bijvoorbeeld de prijzenkast).

    Een vraagje; als je ervan overtuigd ben dat de apps de toekomst hebben voor OSM, wat voor stappen ga je dan nemen om de app leuker, toegankelijker etc. te maken voor de iPad gebruikers?
    Ikzelf ga nu namelijk nog liever via de site op OSM dan de app, zeker als ik de fora op wil. Ik weet niet wat de statistieken hierover zeggen..? Misschien ben ik wel een van de weinige…

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.