Site pictogram Jeroen Derwort

Launchweek voor OSM 3

Het aftellen naar OSM 3 is begonnen. De nieuwe versie van Online Soccer Manager, waar we met Gamebasics anderhalf jaar aan gewerkt hebben, gaan we nu eindelijk lanceren. Komende week zal de update van de app worden doorgezet naar meer dan een miljoen gebruikers. Het is de week van de waarheid. Als alles goed gaat verdubbelen we ons resultaat. Maar net als bij een raketlancering, moet alles tot in de kleinste details op orde zijn.

Ruim anderhalf jaar geleden, in september 2014, begonnen we met veel energie en enthousiasme aan de derde iteratie van OSM. Een versie die voetballicenties bevat, specifiek ontwikkeld voor mobiele apparaten. Met een nieuw design én een nieuw verdienmodel. Het doel was om in de daarop volgende zomer klaar te zijn. Dat doel moest al snel worden bijgesteld. Er was zelfs zoveel tegenslag tijdens de ontwikkeling, dat het een gebed zonder einde leek te worden.

Uitdagingen

We hadden een te rooskleurige planning gemaakt en kregen te maken met sterk stijgende kosten, groeistuipen in de organisatie en een directeur die noodgedwongen afscheid moest nemen. Verloop in het personeelsbestand en de nodige technische tegenslagen deden de rest. Het is ook een ongelooflijk complex project. Ga maar na: 24 talen, 4 platforms met tientallen schermgroottes om rekening mee te houden, 4 miljoen gebruikers, technologische uitdagingen en het alsmaar groeiende team van inmiddels meer dan 40 man personeel.

We hebben gesneden in de plannen tot het echt pijn ging doen, maar zelfs dat kon niet voorkomen dat we maanden vertraging opliepen. Tot overmaat van ramp moesten we voor de voetballicenties van het seizoen 2015/2016 gewoon betalen, terwijl we er niets mee konden uitrichten.

OSM 3 Softlaunch

Om doelgericht te werken en risico’s te beperken, hebben we maanden getest met een kleinere groep gebruikers in de zogenoemde softlaunch. Gebruikers in Algerije, Portugal, USA en Oostenrijk hebben we aangesloten op de nieuwe versie. Ook Facebook is over. Inmiddels speelt 15% van alle gebruikers OSM 3. Ons geduld werd erdoor op de proef gesteld, maar door alles te meten hebben we veel geleerd en waar nodig kunnen bijsturen.

We weten nu dat gebruikers gemiddeld langer spelen en meer geld uitgeven in de nieuwe game. De seinen staan dus op groen om live te gaan!

Toch valt niet álles volledig door te testen. Zullen de servers het houden in de drukte? Hoe reageren onze trouwe gebruikers wereldwijd op de nieuwe versie? Zijn de apps echt foutvrij? Zijn de cijfers die we in de softlaunch zien nog steeds zo goed als 100% van de gebruikers over is? Allemaal vragen waar we deze week het definitieve antwoord op gaan krijgen.

Mooie app

De oorspronkelijke visie achter OSM 3 is relevanter dan ooit. OSM 2 wordt nog altijd door miljoenen mensen met veel plezier gespeeld, en heeft ons in staat gesteld om de stap naar OSM 3 te maken. Maar de rek is eruit. De komende upgrade gaat de groei, waar we zo gewend aan waren geraakt in de voorgaande jaren, weer op gang brengen.

En hoe! Van de ambitieuze doelen die we in het begin hadden, zijn we niet afgeweken. De omzet en het aantal gebruikers moeten minstens een factor drie gaan toenemen in de komende drie jaar. Daar geloven we in en gaan we voor.

Het is een mooie app geworden. Het nieuwe design met de logo’s van clubs en foto’s van spelers, spat van het scherm. In deze eerste versie zijn de licenties van Duitsland, Nederland, België, Portugal, Italië en enkele Arabische landen verwerkt. Tientallen verbeteringen zijn doorgevoerd in opties als oefenwedstrijden, trainen en vrienden uitnodigen.

En vergeet niet: het spel is uniek in zijn soort in de wereld. De meest sociale voetbalmanager. Laagdrempelig, authentiek en geweldig om met vrienden te spelen. Geen concurrent kan daaraan tippen. Om niets aan het toeval over te laten, hebben we een duizelingwekkend marketingbudget gereserveerd om de game aan de man te brengen. Rondom het EK zul je OSM dus ongetwijfeld voorbij zien komen.

Fundering

Vaak wordt mij gevraagd of het spel niet een keer ‘af’ is. Als we deze versie live hebben gezet, zijn we dan klaar? Nee, verre van zelfs. Dan gaat het pas beginnen. Het spel dat we ontwikkeld hebben is de fundering voor de komende vijf jaar, waarop we verder bouwen.

Mede doordat we zoveel in de oorspronkelijke plannen hebben moeten schrappen, ligt er na de launch nog een hele berg met features en updates die we graag willen doorvoeren. Een nieuw scorebord, een uitgebreide clan feature, de Fantasy League, nieuwe personeelsleden en nog veel meer om ons jaren bezig te houden. En uiteraard willen we ons pakket licenties nog uitbreiden tot de hele wereld erin zit.

Focus

Maar eerst moeten we focus houden op deze belangrijke week, waarin we de vruchten van anderhalf jaar hard werken gaan plukken.

11 mei zal iedereen wereldwijd de nieuwe OSM op zijn telefoon, tablet of PC kunnen spelen.

Mijn ervaring leert dat er bij elke livegang wel iets niet volgens plan verloopt. Improvisatie en flexibiliteit zijn in dat geval nodig. Iedereen van het team weet zijn taak en wat er van hem verwacht wordt. Dankzij die inzet en de grondige voorbereiding heb ik er alle vertrouwen in dat het een historisch mooie week gaat worden, voor Gamebasics en voor voetbalfans in de hele wereld.

Game’s on!

Lees ook:

  • Wat is er nieuw is in OSM 3 »
  • Online Soccer Manager voor de iPhone »
  • De transitie »
  • Mobiele versie afsluiten