Doorgaans werk ik met veel plezier aan Online Soccer Manager. Het spel steeds verder verbeteren is dankbaar werk. Het aantal gebruikers blijft maar groeien en dat is een sterke motivator. Niet alle verandering wordt echter positief ontvangen. Sterker nog, bijna geen enkele aanpassing kan op bijval van de ‘harde kern’ van gebruikers rekenen.

Mijn ervaring met de negatieve reacties op veranderingen heeft me een dikke huid gegeven. Toch was zelfs ik verbaasd door de heftige reacties die een recente update van de ranglijst teweeg bracht.

De ranking update
Een korte uitleg. De ranglijst in het spel werd vanaf de start in 2002 bepaald door het aantal punten dat met managen werd behaald. Dit voldeed in het begin prima, maar aangezien alle punten oneindig lang bleven meetellen voor de ranking, hadden deelnemers die al jaren meespeelden een flinke voorsprong op nieuwkomers. Hiermee waren ze verzekerd van de top van de ranglijst, die anderen onmogelijk nog konden bereiken.

Om de ranglijst dynamischer en spannender te maken en om ervoor te zorgen dat de beste manager van dat moment bovenaan zou komen, hadden we bedacht om in het verleden behaalde punten minder gewicht te geven voor de ranking. De deelnemers die recent het beste gepresteerd hadden, zouden daardoor de top van de ranglijst gaan vormen.

Om iedereen aan deze aanpassing te laten wennen, werd het nieuwe gewicht in de punten langzaam maar zeker doorgevoerd. Hierdoor was er niet van de ene op de andere dag een andere rangschikking, maar schoven alle deelnemers elke dag een stukje op naar hun nieuwe positie.

De reacties
Ondanks de ingeplande gewenningstijd, sloeg de update voor de gevestigde orde in als een donderslag bij heldere hemel. Online Soccer Manager was voor deze groep mensen een manier van leven. Zij ontleenden hun identiteit uit de ranking die ze in het spel hadden. Deze gebruikers waren natuurlijk not amused, dat hun zeker geachte dominantie ten einde zou komen. De scheldkanonnades, beledigingen en zelfs doodsbedreigingen waren soms niet van de lucht. Daarbij hadden ze het vooral op mij gemunt. Als spreekbuis van de gameontwikkelaar was ik een dankbaar doelwit.

Het was voor mij online geen aangename week. Maar zelfs uitingen van teleurstelling en frustratie kunnen creatief zijn. Zo werd de internetmeme veelvuldig gebruikt om het ongenoegen kenbaar te maken. Hieronder een selectie van wat er zoal op de forums te vinden was.

16 REACTIES

  1. Hallo Jeroen,

    Ik vind het wel een goede update. Goed gedaan met je team!

    + design|
    + meer te doen. Ipv 1-2 online te komen, moet je nu wel 4-6 x online komen.
    + normale managers kunnen nu makkelijker kampioen worden in verhouding met toen der tijd (P)sk denk ik
    + Licenties ( spelersfoto’s enz)
    +Vind elke pagina er overzichtelijker eruit zien

    – Snelheid van de site op dit moment
    – Scoreboard komt terug neem ik aan?
    – Ik denk als je heel veel geld uitgeeft je wel betere resultaten kunt halen dan eerst. Nu kun je trainingen en stadionuitbreidingen gewoon gelijk forceren. IPV zou je iemand in 1 dag van 70 naar 100 kunnen trainen bijv? Ik weet niet of ik het mis heb?

    Ik snap dat jullie een bedrijf zijn en ook zoveel geld willen verdienen, maar ik zou hier naar gaan kijken als ik jullie was.

  2. Had je blogs nog steeds als feed staan, zodoende kwam ik hier ook bij 😉

    Nog niet overstag gegaan om een ‘all time ranking’ te maken?
    Ik ben inmiddels gestopt met spelen, omdat ik het na ruim 10 jaar ook wel een keer goed vond. Maar ik kan me voorstellen dat mijn ’tijdgenoten’ die nog steeds spelen het zonde van het door hen geïnvesteerde tijd vinden 😉

  3. Chapeau voor het online zetten Jeroen. Persoonlijk toch wel benieuwd naar jouw favoriet.

  4. Er zitten briljante geesten in de community. LOL.
    Ze zijn wel allemaal bang dat ze niet echt de beste zijn….

    Ik vind het trouwens een perfecte query waarmee dagelijks de nieuwe stand wordt berekend. 🙂

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.