Site pictogram Jeroen Derwort

In één bedrijf wasmachines, houten speelgoed en vibrators verkopen

‘Hé gaaf, we hebben weer een plasma televisie verkocht vandaag. En ook drie paar herenschoenen!’ Een dergelijke uitspraak was niet ongewoon voor mij, eind 2009. Ik runde toen met twee anderen een klein internetbedrijfje dat zich specialiseerde in de verkoop van… zo’n beetje alles.

Een miljoen verschillende producten aanbieden, dat was onze doelstelling. En daar zijn we nog best dichtbij gekomen.

Met een appje op onze telefoons konden we dagelijks de stand van zaken bekijken. Het was elke keer weer spannend wat we verkocht hadden. Was het een klassiek bordspel, een modieus jurkje, een draagdoek voor zwangere vrouwen? Of was er weer een luxe polshorloge over de toonbank gegaan? Het kon allemaal. Vrijwel alles boden we online aan, en werd verkocht.

We vertelden destijds niemand wat we precies deden, omdat we niet wilden dat anderen onze succesformule zouden kopiëren. Inmiddels na vijf jaar is er geen reden meer voor geheimzinnigheid.

Affiliate marketing

Uiteraard was het onmogelijk voor ons om zoveel producten fysiek op voorraad te hebben en te versturen. Daarom maakten we gebruik van een principe dat affiliate marketing heet. We gebruikten de catalogus van bestaande webwinkels. Met zelf ontwikkelde tools hadden we een slim systeem opgezet, waarmee we alle producten uit deze winkels haalden en combineerden.

Elke productgroep gaven we een eigen website, met bijbehorend domeinnaam. Aangezien de meeste aantrekkelijke .nl domeinnamen al in gebruik waren, kozen we vaak voor de extensie .in, uit India. Deze lijkt op .nl en het klinkt lekker. Belangrijker nog, de meeste Nederlandse woorden waren hierin nog beschikbaar. Dit was belangrijk voor ons, want we wilden precies die woorden gebruiken waarop mensen zoeken.

We gaven onze websites namen als damesschoenen.in, stofzuigers.in, apparatuur.in, kinderkamer.in, keukenplein.in, merkschoenen.in, babykleding-lief.nl, media-marktplein.nl en lampen-acties.nl.

In totaal registreerden we meer dan 180 domeinen.

Voor elk domein zetten we een complete website op. Dit lijkt misschien een hoop werk, maar we hadden het proces bijna volledig geautomatiseerd. Het duurde slechts 5 minuten, inclusief het registreren van het domein!

Start-up Kdazl

Ons kleine team bestond uit drie leden. We kwamen één dag in de week bij elkaar. Kdazl, noemden we onze start-up.

Het idee voor de miljoen producten kwam van internetgoeroe Vincent Heidinga. De grafische vormgeving werd verzorgd door Bowie Derwort en het programmeerwerk kwam van mijn hand.

Omdat we geen van allen leunden op het succes van Kdazl, maar het zagen als een leuke bijverdienste, konden we heel relaxt te werk gaan. Ik herinner me een mooie dag in het zonnetje in de tuin. Het zal niet de meest productieve dag geweest zijn.

Kassa

De door mij geschreven software publiceerde de volledige catalogus van bestaande webwinkels op onze websites. Via Google maakten we die websites vindbaar voor consumenten.

Wanneer iemand iets kocht via één van onze websites, dan ontvingen wij een percentage van de verkoopprijs van het product. Dat was kassa, omdat we afgezien van de domeinnamen geen kosten maakten. Door te adverteren wisten we de omzet nog verder te verhogen.

De websites die we produceerden hadden weinig om het lijf en bevatten geen toegevoegde waarde voor de klant. Afgezien van de al bestaande winkelcatalogus voegden we namelijk niets toe. Maar het systeem werkte commercieel gezien uitstekend. Omdat we zoveel producten aanboden, werd er altijd wel iets gevonden en verkocht.

Een paar maanden achtereen wisten we omzetten van een paar duizend euro per maand te boeken.

Het einde en de Panda update

Het leek een formule die heel lang zou kunnen blijven werken. Er zat één groot nadeel aan onze aanpak. We waren volledig afhankelijk van Google. En bij deze zoekgigant hadden ze in de gaten gekregen dat initiatieven als de onze geen verrijking van de zoekresultaten vormden.

Daar besloten ze iets aan te doen. Geheel terecht, maar jammer voor ons.

Toen we de aankondiging van de “Panda update” van Google zagen, wisten we dat ons feestje ten einde was. Deze update zorgde ervoor dat zoekresultaten zonder aantoonbare meerwaarde vrijwel geen aandacht meer zouden krijgen in Google. De doodsteek voor onze activiteiten. We lieten de winkels uitlopen en zegden daarna de domeinen op.

Maar we lieten ons niet kisten. Als echte serial enterpreneurs kozen we daarna nieuwe wegen. Vincent Heidinga richtte Clansman op, lange tijd één van de snelst groeiende internet start-ups van Nederland. Bowie en ik stortten ons op Gamebasics en Online Soccer Manager.

Hoewel het succes van Kdazl uiteindelijk maar zeer beperkt was, en wordt overschaduwd door wat daarna kwam, vond ik het een bijzondere ervaring. Eén waar ik veel van heb geleerd.

Mobiele versie afsluiten