Clash Royale is de nieuwe mobiele hitgame van Supercell, de ontwikkelaar die bekend is van toppers als Clash of Clans en Hayday. Binnen een week na het uitkomen van de game speelde meer dan de helft van ons kantoor mee. Clash Royale is dan ook een zeer verslavende, zeer goed gebalanceerde en laagdrempelige strategie game.

De game

In Clash Royale ga je elkaar te lijf met o.a. goblins, ridders, draakjes en vuurballen. Je stuurt deze op je opponent af door ze in het speelveld te plaatsen, waarna ze naar de vijandelijke torens macheren om daar hun vernietigende werk te doen. Je tegenstander zal echter op gezette tijden zijn eigen eenheden inzetten om zijn torens te beschermen en jou het leven zuur te maken. Welke eenheden je tot je beschikking hebt, wordt bepaald door een vaste set kaarten, waarvan je er altijd vier in je hand hebt en die je kunt spelen in een snelheid die bepaald wordt door een langzaam vollopend balkje.

clash-royale-6Hoewel dit misschien ingewikkeld klinkt, wordt de gameloop via een meesterlijke tutorial snel duidelijk gemaakt. Na een paar keer spelen heb je het door. Maar daarna stopt de leercurve niet. Het plaatsen van je eenheden op de juiste plek en op het juiste moment zijn essentiële tactische keuzes om te winnen. Daarnaast kun je de kaarten die je tot je beschikking hebt uitbreiden en levelen door kistjes te openen.

De tegenstanders waar je online tegen speelt worden via matchmaking willekeurig aan je gekoppeld, net zoals bij bijvoorbeeld Hearthstone. Omdat dit een populair spel is, zijn er altijd spelers online en hoef je nooit langer dan een paar seconden op je volgende opponent te wachten. Eén spelletje duurt maar 3 minuten, dus de neiging om steeds ‘nog één potje’ te doen, is groot.

Clans in Clash Royale

Zoals je van Supercell mag verwachten is er een clan systeem, waardoor je met je vrienden in een ranglijst staat en elkaar kunt uitdagen. Dit systeem is verrassend eenvoudig maar bijzonder effectief. Wanneer je wint krijg je bekers die je ook weer kunt kwijtraken als je verliest. Het resultaat is een competitieve ranglijst waarin je steeds weer opnieuw wilt spelen om je ranking te handhaven.

Als één van de weinige elementen in Clash Royale zijn de clans nog niet helemaal goed uitgewerkt. Het is bijvoorbeeld lastig om je vrienden voor het spel uit te nodigen. Ook het spelen van vriendschappelijke potjes is nog een beetje onhandig ingebouwd. Je moet tegelijk het clanscherm geopend hebben om elkaars uitdaging te kunnen accepteren. Kleine minpunten die ongetwijfeld in een update verholpen zullen worden.

Clash-Royale-APK

Betalen

Betalen voor dit spel is geen must, maar wordt wel gestimuleerd via een slim systeem met kistjes, die zonder betaling van virtual currency pas na een paar uur geopend kunnen worden. De fanatiekste Clash Royale spelers zullen uiteindelijk veel geld uitgeven, is mijn verwachting. Het vinden van zeldzame kaarten bijvoorbeeld gaat een stuk makkelijker en sneller als je betaalt. Maar gelukkig is het dusdanig goed gebalanceerd dat gratis spelen best leuk en zeker geen straf is.

Conclusie

Hoewel ik het eigenlijk jammer vind dat niet een sympathieke indie game developer een nieuwe hit zoals deze heeft gemaakt, moet ik gewoon toegeven dat Clash Royale een zeer goed gemaakt spel is. Supercell staat erom bekend dat ze veel games in concept maken en alleen de besten daarvan uitbrengen, de rest draaien ze de nek om. Na Clash of Clans, Hayday en Boom Beach is dit het vierde spel dat de studio met die strategie heeft uitgebracht.

Wat ik vooral knap vind, is de manier waarop het spel een grote doelgroep moeiteloos aan zich bindt. Veel games op mobiel maken de fout teveel focus te hebben op mooie graphics en nodeloos ingewikkelde gameloops. Clash Royale heeft een simpel uitgangspunt, een simpele vormgeving in de stijl van Clash of Clans en brengt daar diepgang in via het verzamelen van kaarten en deckbuilding. Hoewel de eerste klonen van dit spel al zijn gesignaleerd, denk ik dat Clash Royale de potentie heeft om wereldwijd nog lang de hitlijsten aan te voeren.

2 REACTIES

  1. Ik heb oprecht plezier in dit spel. Als jij dat schandalig vind, so be it.

    Dat Supercell er miljoenen aan uitgeeft en aan verdient is geen nieuws voor me. Er is natuurlijk een reden dat indie developers niet dit soort hits produceren en die heeft veel met geld en bereik op de platforms te maken.

    Je ziet echter dat andere grote (mobiele) gamesbedrijven het een stuk moeilijker hebben om met fatsoenlijke games te komen. King heeft één hit en borduurt daar magertjes op verder. Zynga blijft het proberen maar niets lukt. Over Rovio hoeven we het niet eens meer te hebben.

    Er wordt vaak in Nederland beweerd dat de gamesindustrie het zo slecht doet omdat het een hit-gedreven industrie is, waarbij geluk de doorslaggevende factor is. Ik denk dat Supercell laat zien dat hun succes niets (meer) met geluk te maken heeft.

  2. Wat een waardeloos flut artikel. Schandalig dat iemand uit deze industrie pay to win mechanics toejuicht. Gênant om te zien dat je denkt dat dit succes ook indie had kunnen zijn. Hier gaan tientallen miljoenen euro’s in om alleen al de lancering te doen.

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.