Site pictogram Jeroen Derwort

Twee broers en hun gamestudio

Het verhaal over hoe Online Soccer Manager ontstond heb ik vaak verteld, maar nog nooit samen met mijn broer Bowie. In New Future Lab in Delft hadden we de primeur. Naast het ontstaansverhaal van één van de grootste games van Nederlandse bodem, besteedden we aandacht aan de dynamiek van het ‘broer zijn’ in onze gamestudio.

De bijeenkomst was georganiseerd onder de titel “Food for Thought”, wat inhield dat de inwoners van New Future Lab hun lunch konden nuttigen terwijl wij ons praatje hielden. Bij New Future Lab zijn verschillende bedrijven gehuisvest, waaronder (serious)gamesbedrijven zoals Raccoon en Game Tailors. We hadden dus een geïnteresseerd publiek voor ons.

Het ontstaan van OSM door twee broers

Aanleiding voor deze presentatie was het uitkomen van mijn boek SCOREN! eind vorig jaar, waarin ik het verhaal van zolderkamer tot skybox vertel en waarin Bowie een belangrijke rol speelt. Met deze geschiedenis als leidraad namen we het publiek mee in onze beleving.

Al heel snel bleken Bowie en ik mooie aanvullende kwaliteiten te hebben. Ik met mijn programmeerkunsten en Bowie met zijn grafische talenten. Het eerste project dat we samen deden, was het spel Avalon. En toen ik aan OSM begon, was het eigenlijk heel logisch dat Bowie zich al snel aansloot.

Ik heb het verhaal al vaak alleen verteld en ik vond het interessant hoe Bowie toch net een andere blik heeft op sommige gebeurtenissen dan ik. Zo haalde hij herinneringen op over de 1-april grap die we bij Gamebasics elk jaar verzonnen. Een voorbeeld van fun, creativiteit en onze samenwerking in een periode dat we het nog moeilijk hadden als bedrijf.

Lessen ‘als broers’

Een belangrijke les voor ons allebei was het gebrek aan duidelijkheid over de samenwerkingsvorm in het begin. Zowel Bowie als ik hadden een houding “fijn dat ik mee mag doen”. In mijn geval zorgde dat ervoor dat ik een te groot deel van het bedrijf weggaf. Bowie zag zijn aandeel in de oprichting daardoor onvoldoende gewaardeerd. Dat zouden we nu anders aanpakken.

Een tweede uitdaging waarvoor wij kwamen te staan was dat de sfeer bij een groeiende game studio verandert en er roddels ontstaan. Omdat Bowie en ik dezelfde kijk op games hebben, werd er aangenomen dat wij vaak samen dingen voorbespraken en daardoor leek het alsof we soms mensen passeerden. Hoewel dit niet het geval was, hadden we wel te dealen met deze gesprekken in de achterkamertjes.

Na alles wat we hebben meegemaakt, kunnen we wel constateren dat we een fantastische samenwerking hebben gehad. Dat het heel fijn is dat je op elkaar kunt vertrouwen en je visie zo goed op één lijn ligt. Cruciaal zelfs op vele momenten, zoals de keer dat Bowie het OSM scorebord met commentator uit zijn mouw schudde en zich ontfermde over het ontwerp van de eerste iPhone app.

Samenwerking

Ook nu werken wij nog graag samen. Bijvoorbeeld aan de game Penguin Panic, die wij als hobby samen hebben gemaakt. Maar ook in professionele zin in het GameLab van de Haagse Hogeschool. Daarnaast zijn onze carrières verder gegaan in de games industrie: Bowie is als mede-eigenaar van Game Tailors, Rekall Games en Garlock Games zelf ondernemer geworden. Ik ben voorzitter van de Dutch Games Association, Midgame fund investeerder en GameLab Manager.

Veel dank aan New Future Lab voor het hosten van het event. Het was leuk om er zo met zijn tweeën te staan. De kans is dan ook groot dat we het nog een keer gaan herhalen.

Mobiele versie afsluiten