Als je begint met een onderneming, moet je naar de Kamer van Koophandel en een ondernemingsplan schrijven. Zo staat het in alle boekjes. Vandaar dat ik in 2002, toen ik begon met mijn eerste eenmanszaak, ook zo’n plan op papier heb gezet. Ik was het allang vergeten, maar onlangs kwam ik dat plan van 14 jaar geleden weer eens tegen en sloeg het open. Wat zou er van uitgekomen zijn?

Sommige voorspellingen zijn nu lachwekkend om terug te lezen, andere liggen verrassend dicht bij de waarheid. Ik heb het ondernemingsplan nooit echt hoeven gebruiken, omdat ik geen lening van de bank nodig had en omdat ik toen nog met niemand samenwerkte. Het is dus direct na het opstellen ervan, in september 2002, de la in gegaan. Waar het nu pas weer uit komt. Maar het is leuk om weer terug te lezen.

Als naam van de onderneming had ik Caridion gekozen. Daar zat geen gedachte achter, ik vond het wel stoer klinken. Het was echter niet makkelijk te spellen. Gelukkig kon ik een jaar later die naam alweer veranderen, toen ik de eenmanszaak omvormde tot een BV.

In het template vulde ik alles keurig in. Zoals mijn baan bij Gamepoint, waar ik 1250 euro per maand verdiende. En ik moest mijn sterke en zwakke punten van mezelf noteren. Sterk vond ik:

  • Technisch ingesteld en goed in IT
  • Thuis in Internet marketing
  • Veel ervaring met Internetprojecten
  • Doorzettingsvermogen
  • Grammaticaal goed

Zwakke punten:

  • Contacten leggen
  • Weinig bedrijfseconomische kennis

Vaste onderdelen van het plan, waarvoor ik van de Kamer van Koophandel een template had gedownload, waren de commerciële formule, de markt en de concurrentiepositie.

Commerciële formule

Over de commerciële formule van Online Soccer Manager schreef ik het volgende op in 2002:

De onderneming zal Internet diensten gaan aanbieden aan specifieke doelgroepen. Hoofdactiviteit is hierbij reality games, maar het kunnen ook andere Internetdiensten zijn. “Reality gaming” is een concept waarbij gebruikers zich in kunnen leven in een levensechte situatie. Wanneer deze situaties voor een specifieke doelgroep worden afgestemd, dan wordt een virtuele wereld gecreëerd waarin de speler zich thuis voelt en zaken kan bewerkstelligen die hij in de “echte” wereld wellicht niet kan. In een dergelijke reality game kunnen spelers punten verzamelen waarmee zij hun voortgang kunnen meten en hun eigen prestaties af kunnen zetten ten opzichte van die van andere spelers. De spellen zullen vaardigheid als uitgangspunt hebben, een eventuele geluksfactor zal nooit de overhand hebben.

Wie dit zo terugleest zal met me eens zijn dat hier weinig aan mankeert na 14 jaar. Alleen het maken van meerdere “reality games” is er nooit van gekomen.

De markt

Onder het kopje markt van Online Soccer Manager noteerde ik het volgende in 2002:

Om een indruk te krijgen van de markt en de vraag naar de voetbal management simulatie, is een onderzoek gehouden door de eigenaar. Dit onderzoek vond plaats op het Internet waarbij een groep van ongeveer 5000 spelers de kans heeft gekregen het spel voor een bepaalde periode (van september 2001 tot mei 2002) te ervaren. Na afloop van deze periode is aan de gebruikers gevraagd of zij bereid zouden zijn te betalen voor het voortbestaan van de dienst. Hier is onverwacht positief op gereageerd. Ongeveer 30% van de gebruikers gaf te kennen dat zij zeker zouden overwegen te betalen om het voortbestaan van Online Soccer Manager te garanderen en voor extra geboden functionaliteit. Verwacht wordt dat dit aantal nog zal dalen tot 20% omdat een belofte tot betaling niet per definitie zal leiden tot een daadwerkelijke betaling.

Ik was toen verrast dat mensen bereid waren te betalen op internet voor een spel. Maar het bleek te kloppen en een belangrijkste fundering voor het business model van OSM door de jaren heen.

In die tijd waren internetdiensten net in opkomst. Games waren al helemaal dun gezaaid. Laat staan dat ervoor betaald werd. OSM was in die zin erg vernieuwend.

De concurrentiepositie

Bij de concurrenten in 2002 rekende ik voetbalmanager.nl, sundayleague.com en hattrick.org.

Achter het domein voetbalmanager.nl zat een verouderd concept dat nog werkte met e-mail en fysieke post om aanwijzingen door te geven. Ik had geen twijfel dat OSM’s volledig geautomatiseerde online aanpak een veel betere was.

Het spel sundayleague.com was een grotere concurrent. Maar ook hier was ik niet van onder de indruk. De hele uitstraling van dat spel was matig en er waren niet dagelijks wedstrijden, zoals dat wel op OSM het geval was.

De grootste concurrent was Hattrick. Hattrick was veel eerder begonnen. Het had veel diepgang, maar slechts één keer per week een wedstrijd en was naar mijn idee veel te complex voor de massa.

OSM zou uiteindelijk al deze concurrenten achter zich laten, de laatste was Hattrick, dat in 2012 voorbij gestreefd zou worden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.