Site pictogram Jeroen Derwort

Lucid Air, Nikola en Faraday Future: komen de Tesla killers eraan?

De productie van de langverwachte Tesla Model 3 is begonnen. De betaalbare elektrische auto voor de massa. Het zal ongetwijfeld een succes gaan worden, want er zijn al meer dan een half miljoen reserveringen. Maar de concurrentie slaapt niet. Grote autobouwers zeggen ook met elektrische voertuigen te komen. En er zijn een aantal opmerkelijke alternatieve start-ups opgedoken.

De strategie van Tesla lijkt moeilijk te kopiëren. Naast het ontwerpen en bouwen van de auto zijn er de enorme investeringen in Superchargers, de grootste batterijfabriek ter wereld en het wereldwijde netwerk van servicepunten. Dat zet je niet zomaar op. Je zou denken dat afgezien van grote gevestigde spelers niemand Tesla naar de kroon gaat steken. Toch zijn er in Silicon Valley een paar bedrijven die precies dat denken te kunnen. Ik dicht ze niet allemaal evenveel kans toe, overigens. Laten we ze eens doornemen.

Faraday Future
Achter de naam Faraday Future gaat een duistere start-up schuil waarin enorm veel is geïnvesteerd. Op de CES beurs werd met veel bombarie de FF91 aangekondigd. Een auto die sneller is dan een Tesla. Voor zover ik weet is die claim ook waargemaakt. Maar verder dan een prototype zijn ze bij Faraday niet. Als ik naar de auto kijk, zie ik vooral een absurde gadget, die weinig concrete behoeften vervult. Waarom zou een auto nog sneller moeten gaan dan de snelste Tesla? Leuk, maar dat is niet de reden om zo’n auto te kopen, lijkt me. Ik denk dan ook niet dat Faraday Future met de FF91 een Tesla killer in huis heeft. Het is echter goed dat er meer spelers in de markt zijn die innoveren met elektrische auto’s.

De naam van het bedrijf geeft trouwens al te denken. Net als Nikola Tesla hebben ze de naam van een wetenschapper gekozen, Michael Faraday. Dat getuigt van weinig originaliteit. Als je je auto dan ook nog FF91 noemt, dan weet je het wel.

Nikola
Over onoriginele namen gesproken. Er is ook een bedrijf genaamd Nikola. Geen grap. Ze maken elektrische trucks gebaseerd op waterstofcellen.

De specs van de truck, genaamd Nikola One, zijn best interessant. Het is een beest van een wagen die enorme afstanden kan rijden. Het ziet er krachtig uit. Maar ik kan maar niet wennen aan die naam. Dat getuigt toch van erg weinig innovatie! Dan kan het onder de motorkap niet veel beter zijn.

Hoewel de waterstof brandstofcellen een groot bereik beloven, denk ik dat ze op termijn geen kans maken tegen de reguliere elektrische voertuigen. Zeker niet als autonoom rijden gemeengoed wordt. Batterijen worden goedkoper, krijgen meer capaciteit en zijn sneller op te laden. Een truck die op een accu rijdt wordt door Tesla al ontwikkeld. Daar zou ik mijn geld op zetten.

Lucid
Lucid heeft recent zijn auto aangekodigd, de Lucid Air. In tegenstelling tot het product van Faraday Future, lijkt hier goed over nagedacht. De presentatie van de auto is indrukwekkend en de auto is prachtig om te zien. Op vele gebieden hebben ze naar de aanpak van Tesla gekeken en hier verbeteringen op aangebracht.

Het interieur is super luxe. De auto heeft een groot bereik. De batterij en en motor zijn verbeterd en het design oogt fantastisch. Ze lijken te mikken op de taximarkt, wat een slimme strategie is denk ik. Kijk maar eens naar al die Tesla’s die nu bij Schiphol rondrijden.

Als ik deze auto zie denk ik: Ja. Wow.

Of Lucid het voor elkaar krijgt deze auto in grote aantallen en tegen aantrekkelijke prijzen te produceren, valt nog te bezien. Maar als hij op de markt komt zou dit weleens een goede concurrent voor Tesla kunnen zijn! Ik zou er best een ritje in willen maken…

Mobiele versie afsluiten