Tekstadventures zijn spellen op de computer waarin je voornamelijk tekst voorgeschoteld krijgt. Via tekstopdrachten moet je proberen verder te komen. Vroeger had ik een fascinatie voor dergelijke spellen. Op de MSX computer heb ik er ooit zelf één gemaakt. Ik was het alweer vergeten, maar onlangs ontdekte ik op een verzamelsite van tekstadventures mijn creatie Tonan. Inclusief kaart en oplossing!

Op de website CASA, Classic Adventures Solution Archive, is mijn spel Tonan te vinden. Een spel voor de MSX computer, dat ik maak in 1993(!), als 13-jarige computernerd.

MSX game

In 2016 neem ik de moeite om de spelletjes voor de MSX die ik decennia geleden in MSX-Basic heb gemaakt, online te zetten. Ik verwacht niet dat er aandacht voor is, want de kwaliteit van deze creaties is op het niveau dat je mag verwachten als de auteur net aan zijn tienerjaren is begonnen.

Toch besteedt msx.org er aandacht aan. Deze website is de populairste bron voor MSX materiaal. Daarna wordt het stil.

Onlangs ontdek ik echter dat er wel degelijk mensen zijn die mijn games downloaden en proberen. De download teller staat zelfs al op 400.

Nu is Tonan denk ik wel het meest simpele spel dat zich op de disk met 27 games bevindt. Ik verwacht niet dat iemand dat gaat spelen. Laat staan de moeite neemt de oplossing te vinden en er een kaart van te publiceren.

Dat is precies wat een zekere Alex heeft gedaan. Niet alleen heeft hij Tonan opgenomen in CASA, de wereldwijde database van tekstadventures, maar ook heeft hij een screenshot, een uitleg, een kaart en een oplossing erbij gedaan. Zonder te vergeten om daarbij mij als de auteur te vermelden. Zeer te prijzen. Bedankt Alex!

Het elegante van tekstadventures vind ik dat je de wereld waarin het avontuur zich afspeelt zelf moet verzinnen. Het is een soort interactief boek, waarin je eigen fantasie heel belangrijk is.

Dat is een mooie parallel met Online Soccer Manager. In OSM zie je de voetbalwedstrijd niet. Je moet je eigen beleving eraan geven.

Teveel eer

Hoewel ik nog steeds denk dat het teveel eer is om een permanente plek op het internet in te ruimen voor dit super eenvoudige spelletje, vind ik het wel een mooi voorbeeld van “wie wat bewaart, die heeft wat”. Ik heb altijd mijn creaties bewaard en beschikbaar gesteld. Voordat OSM begon door te breken, zat daar geen commercieel motief achter.

Het was mij erom te doen iets te maken waar anderen plezier aan kunnen beleven. Ik was altijd in de veronderstelling dat dit in de eerste jaren van mijn computerhobby niet was gelukt. Maar nu blijkt, zij het op kleine schaal, dus toch wel een klein beetje.

Wil je na dit wervende verhaal je onderdompelen in de epische en mysterieuze fantasie wereld van Tonan? Dan kun je het spel hier online spelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.