Tussen 1991 en 1996 was ik in het bezit van een MSX computer. Een magisch apparaat voor een 12-jarige. Vooral omdat hij opstartte in de ingebouwde programmeeromgeving BASIC. Hierop heb ik mijn eerste spelletjes geschreven.

Die eerste spellen zijn simpel en absoluut geen hoogstandjes, maar ik heb er wel mijn eerste voorzichtige stappen in gamedevelopment mee gezet. Ik heb ze uit nostalgische overwegingen altijd bewaard. Oorspronkelijk op cassettebandjes, daarna op diskette, op harddisk en tenslotte in de cloud.

Omdat het aanvankelijk een heel gedoe was om de spellen werkend te krijgen, had ik er een kort filmpje van gemaakt. Maar nu is er een MSX emulator die in de browser werkt. Dat maakt het wel heel makkelijk om ze te spelen en ik kan ze dus zelfs online delen!

Verwacht er niet teveel van. Ik zat nog op de basisschool destijds. Dat blijkt met name uit de teksten, die een hoog ‘all your base are belong to us‘ gehalte hebben. Sommige van de spellen zijn echter nog best vermakelijk om even te spelen, en bepaald niet makkelijk. Mijn persoonlijke favorieten zijn: Airplane, Letter Attack, Amazing Joe, Survival, Trons en Fantasy Land.

Hier zijn ze dan, mijn creaties op de MSX. Klik op één van de titels om deze in het venster te laden en spelen maar!

msx-game-thumbs

13 REACTIES

  1. Leuk om te zien wat je destijds hebt gemaakt, ook ik heb mijn eerste programmeer kennis opgedaan op een MSX computer. Ik heb ooit het spelletje headhunter geschreven als test van een C compiler voor de MSX. Het spelletje is ook nog enige tijd als cadeau gegeven bij een abonnement op het MSX magazine.
    Helaas is de source verloren gegaan en lijkt het er op dat er ook geen originele diskettes meer van zijn.

  2. Jeroen:ah, ja, blueMSX heeft dat. Bij openMSX kun je wel een dir-as-disk schrijfbaar gebruiken. Ook kun je de bestanden met tools (of ook met openMSX) weer van het disk image afkrijgen hoor.

    Enfin, leuk dat je de moeite hebt genomen je oude werk te publiceren!

  3. De fout in ISLAND.BAS is opgelost. Veel speelplezier. 🙂

    @Manuel: zo makkelijk als je het beschrijft was het helaas niet. De spellen worden ingeladen in de emulator via een ‘file to disk’ commando, die zijn read-only. Om het bestand te fixen heb ik uiteindelijk een echt disk-image moeten maken met BlueMSX, hierop het bestand aangepast, die weer gemount op mijn PC en zo de gefixte file geextract en geupload… Maar als ik de moeite neem om spellen te maken, 25 jaar te bewaren en dan online te zetten dan moeten ze wel foutvrij zijn. 🙂

  4. Je kunt de bug toch gewoon in de emulator oplossen en het bestand op de disk image saven vanuit MSX-BASIC? Net als op de echte machine…

    Je kunt ook het bestand als ASCII opslaan en dan naar je PC exporteren, maar dat heeft niet zoveel nut denk ik…

  5. Dank voor het melden Pieter. Merkwaardig foutje, een komma is een kleiner-dan teken geworden. Toch mooi dat er meer dan 20 jaar na dato nog een bug gevonden wordt… ik zou echter niet weten hoe ik het nu moet oplossen. De .BAS bestanden zijn in MSX-Basic formaat. De emulator saved ze niet en Notepad maakt er een bende van.

    Voor wie het spel wil spelen, na de foutmelding tik je in:
    LIST 390
    Op de regel staat een < teken. Dit moet een komma zijn (met de cursortoetsen erheen bewegen, op de < gaan staan en een komma intikken. Vervolgens op ENTER drukken.
    Daarna RUN.

  6. Eh, er zit een klein foutje in ISLAND.BAS in regel 390, ik heb het even (tijdelijk) gefixt in de emulator, zodat ik het kon spelen. Leuk spel !

  7. Heel leuk die nostalgie uit en tijd die niet meer terugkomt. Ik heb zelf ook nog mijn Commodore 64 uit 1981/82 op zolder. Al het programmeerwerk dat er als 11 jarige in is gegaan is helaas niet meer leesbaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.