Wat krijg je als een je een pinguïn met Mario kruist? Penguin Panic. Mijn langverwachte nieuwe game. Bijna beschikbaar in de appstores voor jouw telefoon of tablet!

Nu Gamebasics en RB Group verkocht zijn, heb ik mijn handen vrij. He bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus een nieuwe game is op handen.

Wordt het een nieuw megasucces? Nee.
Wordt het leuk? Ja.

In een korte serie blog posts neem ik je graag mee in het ontwikkelingsproces van deze game. Van idee tot uitvoering.

Het idee

Eén van de eerste dingen die Bowie en ik besluiten als we bij elkaar gaan zitten voor het maken van een nieuwe game, is dat we onze ambitie beperkt houden. Het succes van OSM is ongekend en dat is moeilijk te evenaren. Eén van de grootste valkuilen voor de ontwikkeling van een game is teveel willen. En het direct kapot maken met een verdienmodel, dat willen we ook niet.

Ons belangrijkste doel is om samen weer een spel te maken. Creatief bezig te zijn. Onze doelgroep zijn onze kinderen, van 6 to 11 jaar. Als zij het leuk vinden om te spelen, is onze missie geslaagd.

Door onze achtergrond hebben we een passie voor mobiele games. Het moet grappig zijn. Iets met dieren. Een pinguïn spreekt ons aan. Waarom eigenlijk… misschien vanwege onze affiniteit met Konami games uit de jaren ’80 op de MSX?

Het wordt een retro 2D platformer, die lekker weg speelt. Met heerlijke controls. Dat wordt ons project. Werktitel: Penguin Power. De naam zullen we na een paar brainstormsessies nog een paar keer aanpassen. Van Ping Win en Pingeloon, tot Penguin Panic.

Het leerproces

Om de game te ontwikkelen, gebruiken we Unity. Een omgeving waarin veel moderne games worden gebouwd. We missen hands-on ervaring. Het leren kan beginnen.

Het leuke van Unity is dat je er snel in rolt. Er zijn tutorials genoeg te vinden om je op weg te helpen. Ik kan C# programmeren en Bowie is thuis in 3D. Dat geeft ons een vliegende start.

Al snel blijkt de eenvoudige instap van Unity er één van ‘easy to learn, hard to master‘. Onze game is weliswaar niet erg complex, maar we lopen toch al snel tegen uitdagingen aan. Het kost ons enige tijd om Unity te doorgronden. Zodat we kunnen bouwen wat we voor ogen hebben.

De game

We bouwen een vrolijke platformer waarin onze hoofdpersoon de pinguïn op zoek gaat naar zijn eieren, die in een gevarieerd landschap verstopt zijn. Door te rennen, te springen en te klimmen komt onze pinguïn waar hij zijn moet. Onderweg vissen verzamelend voor zijn hongerige kuiken.

Eenmaal aangekomen bij het ei, ontspruit het kuikentje en vliegt met een ballon de wijde wereld in. Genoeg reden voor een dansje.

De game verandert tijdens het proces een paar keer van gedaante. We komen erachter dat zelfs in een eenvoudig spel als dit nog best veel keuzes gemaakt moeten worden. En die zijn niet altijd makkelijk.

Achteraf lijkt het allemaal heel simpel. Maar in het creatieve proces merken we dat niet al onze oorspronkelijke ideeën even praktisch zijn.

Ik zal in mijn volgende post een aantal voorbeelden geven, waarin we moesten bijsturen.

Het resultaat

Het resultaat is een game die game die lekker weg speelt. Waar je een paar uurtjes zoet mee kunt zijn. En het belangrijkste: waar onze kinderen blij van worden.

Benieuwd hoe het is geworden? We zijn op dit moment bezig de laatste bugs op te lossen.

Daarna kunnen we onze game gaan aanbieden in de appstores. Het mooie van Unity is dat we de game op meerdere platforms kunnen uitgeven. Zo zal hij beschikbaar komen op Apple en Android en vermoedelijk ook op de PC en Mac.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.