Er is een leuk artikel over Gamebasics in de sportkatern van het Algemeen Dagblad verschenen, op donderdag 20 februari. Het ontstaan en de succesfactoren van ons bedrijf komen aan bod en Frank en ik mochten poseren voor een foto op het kunstgrasveld van DSO. We hebben veel leuke reacties op dit artikel ontvangen.

Zoetermeer Wat ooit begon op een Zoetermeerse zolderkamer, groeide uit tot een miljoenenbedrijf met twintig personeelsleden. Frank Tijhuis (46) en Jeroen Derwort (34) bereiken met hun voetbalspel Online Soccer Manager alle uithoeken van de wereld.

media_xll_2116278

Handig scrolt Tijhuis door de cijfers op een groot beeldscherm. In zijn kantoor staan maquettes van beroemde voetbalstadions, om de hoek hangt een ingelijst voetbalshirt en staat een tafelvoetbalspel. Met een muisklik tovert hij het aantal spelers van Online Soccer Manager tevoorschijn. ‘Ruim 4,5 miljoen per maand. Anderhalf miljoen mensen spelen het zelfs dagelijks.’

Bij Online Soccer Manager ben je de baas van een virtueel voetbalteam. Je bepaalt zelf wie je opstelt – Messi, Ronaldo of Ibrahimovic, alles is mogelijk – en welke tactiek je hanteert. Het spel is gratis, maar wie op de internationale ranglijst wil verschijnen of alleen de duurste spelers wil opstellen, moet zijn creditcard erbij pakken. Volgens Tijhuis en Derwort speelt twintig procent van de mannelijke Nederlanders van 12 tot 30 jaar Online Soccer Manager. Ook in Turkije en ItaliĆ« is het spel razend populair. Saoedi-ArabiĆ« is een verhaal apart. Tijhuis: ‘Wij hebben hier een jongen op bezoek gehad die vertelde dat hij voor een sjeik werkte die een eigen team had. Deze jongen moest ervoor zorgen dat dat elftal zo hoog mogelijk scoorde op de ranglijst. Puur voor de status. De sjeik heeft veel geld uitgegeven aan dure spelers.’

Het idee voor het spel ontstond dertien jaar geleden. Eenmaal online ontploft de server bijna onder de vele spelers. In 2004 spelen er al 50.000 jongens in Nederland en Vlaanderen, maar de echte boost volgt in 2009. Tijhuis: ‘Tot die tijd maakten wij er nog wat andere spellen naast. De ommekeer kwam toen we besloten ons volledig op Online Soccer Manager te richten. Sindsdien zijn we doorgegroeid van zeven naar vijfentwintig man personeel en is ons spel te spelen via Facebook, op mobieltjes en de iPad.’

Van zolderkamer tot succesvolle ondernemers. De twee Zoetermeerders moeten zich er af en toe nog even voor in de arm knijpen. Omdat zij in hun huidige kantoor uit hun jasje groeien, bouwen ze een nieuw onderkomen. ‘Dat ademt aan alle kanten voetbal uit,’ vertelt Tijhuis. ‘Je komt binnen door een echte catacombe, er staat een enorme tribune in en een voetbaldoel op ware grootte. De ontvangstruimte wordt een skybox die uitkijkt over het hele kantoor. Wij vinden het belangrijk dat het bedrijf in het teken van voetbal staat. De mensen die wij aannemen moeten ook echt affiniteit met voetbal hebben. We bezoeken elk jaar met het hele bedrijf een Europese wedstrijd.’

Een gloednieuw kantoor, een plek in de Quote voor jonge ondernemers, een plek in de MKB Top Honderd en een florerend bedrijf. Een droom is uitgekomen, maar de Zoetermeerders blijven ambitieus. ‘De rek is er nog lang niet uit. Wij denken dat Online Soccer Manager nog jaren kan doorgroeien en werken er hard aan om te blijven verbeteren. Steve Jobs begon ook klein in een garage en maakte van daaruit Apple tot een succes. Hij is een voorbeeld voor ons.’

ad-interview

Het artikel op AD.nl.

Update
Ook “Het Parool” plaatst op 28 februari ons artikel! Met een nieuwe foto en een nieuwe kop: “Iedereen baas bij een virtueel voetbalteam”.

baas

4 REACTIES

  1. […] Den Haag hadden bezocht. Deze keer werden we uitgenodigd door de club zelf, naar aanleiding van het artikel over Gamebasics in het AD. We kregen een plaatsje op de eretribune en mochten gebruik maken van de sponsorhome. De […]

  2. Ik ben echt verslaafd geworden aan dit spel na 7 Jaar. Heb me in het verleden ook kostelijk geamuseerd op de fora. Ik kan echt niet meer zonder OSM.

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.