Gymdocenten en -studenten op de academie voor lichamelijke opvoeding willen hun lessen tot in detail voorbereiden om optimale beweegsituaties te creëren. Twee GameLab-studenten maken daarom een Digital Twin waarin een gymzaal in 3D ontworpen kan worden.

Project GymSim is in september begonnen in het HHS GameLab, met als opdrachtgever het Lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving (GLSO). Daniël Spanjaard van het lectoraat legt uit waarom GymSim nodig is: “De huidige tools waar gymdocenten en -studenten over beschikken, zijn verouderd en geven geen goed inzicht in de werkelijke situatie in de zaal. Daarom wilde ik een 3D tool ontwikkelen die een THE SIMS-achtige ervaring biedt.”

Digital Twin

De studenten die aan GymSim werken zijn Quinten van Capelleveen en Daniël den Heijer. Zij volgen de software engineering opleiding en hebben ervaring als game ontwikkelaars, omdat ze aan de game development minor hebben meegedaan. Met hun teams ontwikkelden zij de games Gravity’s End en Rise of the Trickster.

Voor het creëren van GymSim maken ze gebruik van Unity, een veelgebruikte game engine die heel geschikt is om digital twins in te maken. Op de vraag wat het meest uitdagend was hoeft Quinten niet lang na te denken: “Het object manipulatie systeem. De gebruiker moet intuïtief met de applicatie en de objecten daarin om kunnen gaan en dat is een hele uitdaging”, zegt hij. Daniël vult aan: “Ik heb gewerkt aan de tekentool. Dit component moet aan aardig wat eisen voldoen, aangezien we de gebruiker volledige vrijheid willen geven.”

Zuiderpark Sport Campus

Aan het begin van hun project hebben Quinten en Daniël een bezoek gebracht aan de Zuiderpark Sport Campus. Hier hebben zij met de toekomstige gebruikers van GymSim gesproken, om vast te stellen aan welke eisen het eindproduct moet voldoen. Ze zijn daarna aan het werk gegaan en hebben in een scrum-cyclus sprints gedraaid. Wekelijks overleggen ze met hun opdrachtgever en elke twee weken geven ze een demo van hun product.

Quinten en Daniël moeten samenwerken in dit project. Ze verdelen onderling de taken die op het scrumbord staan. Ook werken ze samen met een andere student 3D modellen maakt voor in de gymzaal en gaat er nog een user experience (UX) student naar de gebruikerservaring van de applicatie kijken. Zo raakt dit project meerdere disciplines.

Onlangs hebben ze een playtest georganiseerd bij de HALO. Waar studenten van de academie lichamelijke opvoeding de tool actief hebben gebruikt. Ze ontdekten daar dat de gebruikersinterface nog beter moet. Quinten: “De gebruikers willen graag aan de slag met de tool, maar hebben nog wat hulp nodig om op gang te komen met de besturing van de applicatie. We zullen moeten werken aan het versimpelen van de besturing, het beter uitleggen van de knoppen die gebruikt kunnen worden en het geven van zo veel mogelijk opties zodat de gebruiker zelf kan kiezen hij zij met de tool wil werken.”

De play test op de HALO, waar studenten gebruikemaken van GymSim en feedback geven.
 

Werken in het GameLab

Daniël vind het prettig dat er een ontspannen sfeer in het GameLab hangt. “In het Gamelab heerst een fijne en ontspannen werksfeer en is er goede begeleiding. Ik heb tot nu toe veel geleerd.” Quinten sluit zich daarbij aan: “Het is een fijne werkplek, waar ik me goed kan focussen op mijn project.”

De ontwikkeling van GymSim verloopt voorspoedig. Opleverdatum van de eerste versie van GymSim is 26 januari 2024. Het zal dan gedemonstreerd worden op de grote expo in de Dutch Innovation Factory, die plaatsvind van 13:00 tot 16:00 uur.

Het project is dan nog niet af. Opdrachtgever Daniel Spanjaard zit vol met ideeën om het nóg nuttiger te maken voor zijn studenten: “Met GymSim zou ik ook zwembaden willen kunnen inrichten en sportvelden.” Dat is voor nu nog even toekomstmuziek. Maar ik ben erg onder de indruk van wat Daniël en Quinten tot nog toe bereikt hebben. Het ziet ernaar uit dat er een goede basis gelegd gaat worden. GymSim kan dan volgende periode door nieuwe studenten in het GameLab worden doorontwikkeld.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.