Samen met Bowie Derwort gaf ik vanuit het GameLab een workshop gamification aan studenten van Communicatie en Multimedia Design (CMD) van De Haagse Hogeschool in de Dutch Innovation Factory.

Wat is gamification precies? Hoe kun je gebruik maken van gamification als web- of appontwikkelaar? Welke valkuilen zijn als je alleen van de extrinsieke motivatie gebruik maakt? We hebben ze meegenomen in de wereld van intrinsieke en extrinsieke motivatie, doelen en technieken om game elementen toe te passen in een non-game context.

Voorbeelden van gamification

Behalve de theorie achter gamification, hebben we ze voorbeelden laten zien van hoe gamification effectief en ineffectief wordt toegepast. Elementen uit onze games OSM en Plaza Challenge bijvoorbeeld. Maar ook voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van merken als Google, LinkedIn en Starbucks.

De studenten hebben allemaal aan een eigen case gewerkt en creatieve voorbeelden bedacht. Heel waardevol voor de projecten waar ze aan werken.

We konden dit verhaal overtuigend brengen. Als manager van het GameLab weet ik het nodige over games. Bowie weet nog veel meer en is bovendien als mede-eigenaar van serious-game bedrijf Game Tailors een autoriteit op het gebied van gamification.

De presentatie

Deze workshop hebben we niet alleen voor deze groep studenten gemaakt. Geïnteresseerden uit alle richtingen die gamification willen toepassen, zullen er baat bij hebben. We zullen deze gamification workshop daarom in de toekomst blijven aanbieden. Voor wie daarop niet wil wachten, de presentatie is hieronder te raadplegen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.