Een groepje studenten van de Haagse Hogeschool heeft onderzoek gedaan voor RB Group. Om ze op weg te helpen, had ik ze toegang gegeven tot mijn Amazon Web Services account. Hiermee konden ze experimenteren met Machine Learning, zo was het idee. Dit liep echter helemaal verkeerd. Ik kreeg een rekening van 14.000 euro gepresenteerd.

De ‘Cloud’ is iets moois: computers die in datacentra staan en waar software moeiteloos op gehost kan worden. AWS (Amazon Web Services) is de grootste public cloud provider. AWS heeft tientallen services, waar applicaties eenvoudig gebruik van kunnen maken. De kosten worden meestal per verbruik afgerekend. Dit is echter zeer ondoorzichtig. Hoe ernstig dat mis kan gaan, merkte ik pas toen ik privé een dikke rekening kreeg.

Onverwacht hoge rekening

Natuurlijk had ik nooit studenten onbeperkt toegang moeten geven tot mijn account. Echter, ik ben redelijk bekend met Amazon Web Services. De Machine Learning tools kostten mij nooit meer dan een paar euro per maand. Ik had dus geen vermoeden dat het uit de hand zou kunnen lopen. De studenten ook niet. Die wisten van niets.

Wat ze echter hadden gedaan, was een API 1x per seconde continu aanroepen. Deze API leek goedkoop, maar heeft in de praktijk hoge kosten. Wat zelfs als de call maar 1 eurocent kost, dan zijn dat 826 euros per dag. Dat tikt toch aardig aan. Ik had niets door. Pas toen het geld werd afgeschreven van mijn credit-card, zag ik dat er iets gruwelijk mis was gegaan. Die eerste rekening bedroeg ruime 7000 euro. De tweede rekening kwam er al aan en was niet meer tegen te houden.

De AWS console waarin alles te regelen is, is enorm. Ik kon niet eens terugvinden waar de kosten gemaakt werden. Ik zag de rekening letterlijk met de minuut hoger worden, zonder dat ik iets anders kon doen dan een medewerker van Amazon mailen met een smeekbede om het voor mij stop te zetten. En snel graag, want er kwam 300 euro per dag bij.

Geld terug

AWS biedt geen opties om de uitgaven te beperken of te blokkeren. Het enige dat je kunt doen, is een alarm instellen zodat je weet wanneer je boven een bepaalde grens komt. Het is je eigen verantwoordelijkheid om dit in te stellen. Dat gaat niet automatisch. En het valt niet mee deze opties te vinden en te begrijpen.

Wat ik vreemd vind, is dat Amazon niets pro-actief doet. Ik had maandenlang een rekening van hooguit een paar euro. Ineens steeg dit tot een paar duizend euro. Het zou Amazon toch sieren als ze dan de gebruiker een mailtje sturen. Maar strikt genomen was mijn domper geheel voor eigen rekening.

Ik heb aan Amazon customer service uitgelegd dat het om studenten ging in de hoop op coulance. Gelukkig kon ik met hen regelen dat ik de helft van het geld teruggestort kreeg. Voor iets minder dan de andere helft heb ik AWS credits gekregen, waarmee ik dus vrijwel geen schade heb geleden. Het duurde een paar maanden, maar is uiteindelijk netjes opgelost.

De les van dit alles is dat het heel makkelijk mis kan gaan. Voor je het weet heb je torenhoge kosten gemaakt. Dus wees gewaarschuwd en val niet in dezelfde valkuil als waar ik in ben gevallen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.