De basis van Online Soccer Manager is een “engine” die de voetbalwedstrijden simuleert. De kern van dit stuk software dateert nog van 2001. Hoewel het zijn waarde dus wel bewezen heeft, is het inmiddels verouderd en hoog tijd voor een opvolger.

Onder de motorkap is de simulatie van een voetbalwedstrijd een proces vol met algoritmen en kansberekening. Welke speler scoort er in welke minuut, wie krijgt er een rode kaart en wat was de reden daarvan? Welk team heeft de overhand in de wedstrijd en welke tactische keuzes dragen ertoe bij dat een elftal dat op papier minder goede spelers heeft, toch de overwinning kan pakken?

masse

Wanneer twee teams het tegen elkaar opnemen wordt een eindeloze hoeveelheid factoren en invloeden berekend met als uitkomst een wedstrijdverloop en uitslag. Dit proces laat zich moeilijk vangen omdat toeval een grote rol speelt. Het definiëren en balanceren van alle elementen is daarom een uitdagende klus.

Wat ik vooral miste in de oude engine was een manier om inzicht in dat simulatieproces te krijgen. In de nieuwe simulator hebben we dit opgelost door een analyseinstrument te ontwikkelen waarin we wedstrijden honderd keer kunnen simuleren en de gemiddelden, minimum en maximum waarden kunnen bekijken. Zo kun je in het onderstaande voorbeeld zien dat topclub Porto in deze wedstrijd 93 van de 100 keer zal winnen van laagvlieger Belenenses.

Belenenses Porto
min: 0, max: 2 0,24 Goals 3,76 min: 0, max: 11
min: 0, max: 13 5,72 Chances 15,12 min: 3, max: 20
min: 12, max: 16 14,02 Fouls 16,86 min: 15, max: 19
min: 2, max: 4 2,93 Yellow cards 4,05 min: 3, max: 5
min: 0, max: 2 0,24 Red cards 0,35 min: 0, max: 2
min: 0, max: 1 0,18 Injuries 0,18 min: 0, max: 2
3 Times won 93
min: 0, max: 3 1,2 Substitutes 1,25 min: 0, max: 3
min: 40, max: 46 42,89 Possession 57,11 min: 54, max: 60
min: 1, max: 9 2,81 Corners 7,21 min: 1, max: 14
Field balance
33,45 54,85 11,7
 

Het lijkt misschien saaie kost, maar van het analyseren van deze cijfertjes en het sleutelen aan de vele variabelen kan ik oprecht enthousiast worden. Het is verslavend om steeds weer nieuwe wedstrijden te simuleren om te kijken of de analyse klopt met de verwachting. Het is ook leuk om nieuwe invloeden te bedenken. Welke tactieken zijn sterk tegen andere, welke formatie moet een manager kiezen die beperkt spelersmateriaal heeft en hoe presteert een speler die heel goed is, maar een lage fitheid heeft?

Het doel is om de perfecte simulatie te creëren, die de deelnemers van Online Soccer Manager hun besluiten laat terugzien ‘op het veld’, zonder dat ze daadwerkelijke wedstrijdbeelden zien. Dit zal hen het gevoel geven dat ze manager zijn van hun favoriete voetbalclub: de missie van Gamebasics.

Het zal nog een paar weken duren voordat we live kunnen met de nieuwe engine, omdat er goed getest moet worden, maar ik kan me er nu al op verheugen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.