Site pictogram Jeroen Derwort

Het einde van TopCampaign

In de zomer van 2020 startte ik met Reinier Linthorst Homan TopCampaign. Een platform waar bedrijven de beste online marketing freelancers van Nederland kunnen vinden. Nu, anderhalf jaar later, trekken we de stekker uit dit project. Een gefaald idee? Dat niet. Maar wel een verkeerde timing. En zoals ondernemers weten: timing is alles.

We beginnen met TopCampaign op het hoogtepunt van de Coronacrisis. Reinier’s bedrijf EventTrips is actief in de reisbranche. Deze sector is door de coronacrisis ongekend hard geraakt. In de luchtvaart, waar RB Group actief is, is het niet veel beter.

Omdat we beiden door omstandigheden tijd overhebben, zoeken we elkaar op en besluiten onze vaardigheden te bundelen en TopCampaign te starten.

Het idee van TopCampaign

Het idee is eenvoudig. we zoeken de beste online marketing freelancers van Nederland bij elkaar en laten bedrijven via ons platform kennismaken met deze toptalenten. We kunnen veelbelovend van start gaan, omdat ons netwerk groot is en we binnen de kortste keren een aantal heel vaardige freelancers in de database hebben. De eerste klanten volgen al snel.

Wat we wel merken, is dat het automatiseren van de match tussen bedrijf en freelancer lastiger is dan we dachten. Het koppelen van bedrijf aan talent is arbeidsintensief. Dat neemt niet weg dat de beloning navenant is. Onze freelancers zijn goed. Eenmaal aan de slag lopen de contracten lang door en daarmee onze inkomsten.

Geweldig allemaal. Maar als het allemaal zo fantastisch is, waarom stoppen we er dan mee?

Timing

Er zijn een aantal redenen. Maar de belangrijkste is timing.

Gamebasics wordt op 28 september 2020 overgenomen door Miniclip. RB Group wordt overgenomen door CAE. Voorafgaand aan die overnames is er een intensief due diligence proces gaande. Dit slokt het grootste gedeelte van mijn tijd op, zodat er geen ruimte meer is voor de expansie van TopCampaign. Nadat ik op 1 april 2021 bij CAE in dienst kom, moet ik TopCampaign vaarwel zeggen.

EventTrips staat voortdurend in de schijnwerpers, groeit tegen de stroom in en doet zelf overnames. Dus hoewel Reinier door kan gaan, kan ook hij TopCampaign niet volledig omarmen.

Handdoek in de ring

Het gevolg is, dat de groei na een onstuimig begin langzaam voortkabbelt. De motivatie ontbreekt om de volgende stap te zetten. Dat een groot gedeelte van de werkzaamheden handmatig moet worden verricht, helpt dan niet mee.

Daarom gooien we de handdoek in de ring. Ongetwijfeld gaan anderen met dit idee nog mooie successen boeken. Dat is hen dan van harte gegund.

De ervaring

Ondanks dat het geen succesverhaal is geworden, vind ik het wel een mooie ervaring. De samenwerking met Reinier, de lange gesprekken die we hebben gevoerd. We zaten steeds ergens anders. Bij Van Der Valk Houten, in een koffietentje in Gouda en toen alle horeca dicht was hebben we ook nog bij Comello in een vergaderhok gezeten. Als een echte start-up zonder eigen kantoor.

TopCampaign was een mooie ervaring waar we veel van hebben geleerd. Maar een succes is het niet. Net als eerder Kdazl en Uithaal.nl is TopCampaign nu R.I.P.

Mobiele versie afsluiten