Zo’n 20 liefhebbers van het 8-bit MSX systeem schoven op zaterdag 13 december hun computers bij elkaar in de Dutch Innovation Factory. Zij wisselden ervaringen, hardware, software en anekdotes uit. Onder hen een aantal legenden uit de scene.
Retro computing
Retro computing is aan een nieuw leven begonnen. Mensen die in de jaren ’80 en ’90 jong waren en toen voor het eerst met computers in aanraking kwamen, hebben hun oude liefde weer ontdekt. Zo ben ik ook een tijdje terug begonnen met het verzamelen van MSX computers.
Computers waren begin jaren ’90 voor velen nog onbekend. De MSX computer startte op in een programmeertaal. Spelletjes kon je niet downloaden van internet, maar moesten aangeschaft worden in de winkel. Als je daar geen geld voor had, was kopiëren of zelf bouwen de aangewezen route. Dit zorgde voor een hechte scene met vele hobbygroepen.
FAC Soundtracker
De MSX scene kwam pas goed tot leven toen FAC Soundtracker uitkwam. Een muziekprogramma dat voor het eerst de mogelijkheden van de Philips Muziekmodule ten volle benutte. Dit programma werd geschreven door Hayo Rubingh. Hij was aanwezig op de bijeenkomst en vertelde hoe Soundtracker tot stand kwam.
Hayo was tevens redacteur voor het blad MSX Computer Magazine (MCM), het prominente blad uit die tijd onder leiding van de legendarische (en helaas inmiddels overleden) Wammes Witkop. Als primeur van de dag liet hij een nieuwe website zien waarop alle MCM nummers soepel digitaal doorgebladerd kunnen worden.
Ik vertelde over mijn roots op het MSX systeem: hoe ik ooit begon met het maken van een voetbalmanager-game op de MSX, die ik uiteindelijk voltooide op de PC en later naar het internet bracht onder de naam Online Soccer Manager (OSM).
Onder de andere aanwezigen waren onder meer Jeroen Taverne, waarmee ik dit evenement heb georganiseerd. Hij is de maker van de multifunctionele MSX Pico cartridge. Arnaud de Klerk, die The File Hunter beheert, het grootste archief van MSX software. Hans Oranje, die begin jaren ’90 mijn MSX VG-8235 nog van een nieuwe diskdrive had voorzien en nog altijd actief is in de hardware MSX-scene. Ook Wiebe van der Werk, organisator van MSX2GOTO40 en tegenwoordig collega van mij bij de Dutch Games Association, was van de partij.
MSX Gebruikers Groep Zoetermeer
Behalve MSX computers konden ook een aantal arcadekasten uit het GameLab van het Nationaal Videogame Museum geprobeerd worden.
De bijeenkomst was succesvol. De ruimte in het InnovatieLab was maar net groot genoeg om iedereen voldoende plek te bieden. Dat de aanwezigen het konden waarderen is ook zeker: er gaan al stemmen op om een tweede editie te organiseren, waarbij het initiatief gekscherend de naam MSX-GGZ kreeg (MSX Gebruikers Groep Zoetermeer). Gezien de gemiddelde leeftijd van de deelnemers (50+) misschien niet eens zo’n gekke naam.











