De afgelopen maand zijn video’s van mij op TikTok viral gedaan. De best bekeken video haalde meer dan 300.000 vertoningen. En dat terwijl ik voorheen blij mocht zijn als ik de 3000 views haalde. Wat is hier gebeurd? Hoe heb ik het voor elkaar gekregen om in één maand een TikTok celebrity te worden?

Sociale kanalen zoals TikTok, Instagram, Facebook en LinkedIn fascineren me. In mijn OSM-tijd was ik veel bezig om te proberen meer mensen voor het spel te interesseren. Zoekmachines en sociale media zijn daarvoor belangrijke hulpmiddelen. Het is een hobby van me om te zoeken naar tips en trucs om bereik te krijgen op de socials. Zo ben ik een tijdje bezig geweest met Instagram en heb ik meer dan 23.000 volgers op mijn kanaal @derwortphoto gehad.

Veel volgers

Tot voor kort had ik niet echt een reden om veel op social media te doen. OSM en RB heb ik verkocht en hoewel ik met mijn werk voor de Dutch Games Association soms de aandacht trek, moet ik vooral anderen in de spotlights zetten.

Sinds oktober vorig jaar heb ik echter een boek te verkopen: “SCOREN! Online Soccer Manager (OSM) van zolderkamer tot skybox”. Ik merk dat de belangrijkste doelgroep, (ex)OSM-spelers, moeilijk te bereiken is. Daarom ben ik weer actief op de socials. Dat liep echter niet hard: op Instagram heb ik minder volgers dan de gemiddelde privé persoon en op TikTok bereikte ik meestal maar een paar honderd vertoningen.

Ministerie van Online

Ik raakte hierover in gesprek met Dyon Cools van het Ministerie van Online. Hij kent OSM van vroeger en wilde mij wel helpen met mijn TikTok video’s. Ik moest even een drempel over, want in het nieuwe format kom ik zelf in beeld. Het resultaat is het echter waard. Met de eerste ogenschijnlijk eenvoudige video, bereikten we al snel meer dan 50.000 mensen.

Mijn doel was om meer dan 1000 volgers te hebben, want dan mag je van TikTok een link plaatsen. Dat haalde ik geheel onverwacht binnen een paar dagen al. Ik heb gauw een link naar de verkooppagina van mijn boek geplaatst en de teller begon te lopen.

Vervolgens heb ik dagelijks video’s geplaatst en de vragen van mijn publiek opgevolgd. De views gingen echt door het dak. Een aantal video’s kreeg meer dan 100K vertoningen. Een video over de verkoopprijs van mijn bedrijf haalde zelfs ruim 330.000 views.

Video’s over OSM

In mijn TikTok-video’s vertel ik over OSM en beantwoord ik vragen daarover. Er blijken een heleboel (ex)OSM-spelers op TikTok te zitten.

Dat het gewerkt heeft, merkte ik dit weekend, toen de bezorger van Thuisbezorgd verrast uitriep: “Hé, ik heb jou op TikTok gezien!”

Of het succes een vervolg krijgt, moet ik nog afwachten. Het algoritme van TikTok is onnavolgbaar. Sommige video’s scoren heel goed, terwijl andere nauwelijks een publiek bereiken. De eerste paar seconden van de video zijn heel belangrijk. Andere tips die ik kreeg zijn het wijzen naar de subscribe knop en het uitnodigen om commentaar te geven op de video.

Ik heb met mijn campagne op TikTok zonder geld uit te geven aan betaalde plaatsingen, een groot publiek bereikt dat anders waarschijnlijk niet zou weten dat er een boek over OSM bestaat. Via de link die ik nu op TikTok heb staan, komen er geregeld bestellingen binnen. Het is een geslaagd experiment, met de verdiende credits voor het Ministerie van Online, die mij daarbij goed heeft geholpen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.