Zes HBO-ICT studenten van de Haagse Hogeschool die deze jaargang stagelopen bij RosterBuster in de Dutch Innovation Factory zijn gestart in onze talentpool. We leren ze een half jaar lang kennis en praktijkervaring over het bouwen van apps, het leven van airline crew en de wetten van de internationale luchtvaart.

Het is een unieke situatie om zes software engineers in één keer te kunnen binnenhalen. De meeste bedrijven hebben de grootste moeite om talent te vinden. Het is een goed voorbeeld van de voordelen die het ecosysteem van de Dutch Innovation Factory biedt voor bedrijven die daar een bijdrage aan leveren.

Voor ons is het een experiment om met zoveel stagiairs in één keer te beginnen. Een uitdaging, maar ik heb er vertrouwen in dat we ze iets moois kunnen bieden. Bovendien was ik mede naar de Innovation Factory gekomen om met studenten te werken, dus ik val met mijn neus in de boter. Om hun opleiding in goede banen te leiden, hebben we een talentpool opgezet met colleges, lesmateriaal en praktijkopdrachten, zodat ze via een vast programma steeds dieper in de materie raken.

Mijn compagnon en CEO van RosterBuster Richard Versluis trapte vorige week af in één van de collegezalen van de Haagse Hogeschool om het nodige te vertellen over het bedrijf en de manier van werken. Na de gezamenlijke lunch doet een Customer Success medewerker, eveneens voormalig stagiair bij RosterBuster, de gang van zaken m.b.t. support uit de doeken. Ik mocht een technische masterclass geven. Komende week zullen ze door de zittende ontwikkelaars aan de hand worden genomen.

Het voordeel van stagelopen bij een startup voor de studenten is dat hun werk een echte bijdrage levert aan het succes van het bedrijf. De laagdrempelige manier van werken zorgt ervoor dat ze te maken krijgen met vele aspecten: de nieuwste technieken, direct klantcontact, collega’s die hetzelfde traject hebben doorlopen en directe begeleiding door het management.

Ze zullen het komende half jaar aan de slag gaan om de app van RosterBuster verder uit te breiden en te verbeteren in diverse projecten. De projecten hebben een innovatief karakter. Zo zullen ze zich bezig gaan houden met social media, machine learning, big data en externe API’s. De trainees gaan zich verdiepen in de roosters van airlines en de app op meerdere platforms uitbreiden en verbeteren. Maar ook wordt er van ze verwacht dat ze het Customer Success team ondersteunen, zodat ze rechtstreeks in contact komen met de gebruikers van de app.

Over RosterBuster: RosterBuster is de grootste app voor luchtvaartprofessionals ter wereld. Meer dan 300.000 mensen gebruiken de app wereldwijd. Zij kunnen via de app hun rooster onderweg raadplegen, delen met vrienden en familie en exporteren naar hun logboek. Ook stelt RosterBuster ze in staat om contact te houden met collega’s, zelfs als deze bij een andere airline werken. Het hoofdkantoor van RosterBuster is gevestigd in de Dutch Innovation Factory. RosterBuster is winnaar van de startup innovatie award 2017 van de gemeente Zoetermeer.

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.