Ik ben ooit als game ontwikkelaar begonnen. Het ondernemerschap en de groei van Gamebasics heeft mijn carrière langzaam maar zeker een andere kant op gestuurd, maar bij het zelf ontwikkelen van games trekt me nog steeds. Vandaar dat ik besloten had om me weer voorzichtig hierin te verdiepen. Om het niet te moeilijk te maken, ben ik begonnen met een eenvoudig spelletje voor mijn zoontje Sam van 2 jaar oud.

Omdat ik al jaren niet meer hands-on bezig ben geweest met software ontwikkelen, was de drempel erg hoog geworden om er weer aan te beginnen. Dat hield me lang tegen om het weer op te pakken. Tot ik me bedacht dat Sam als kind van 2 minder kritisch zou zijn en de interactie beperkt kon blijven. Aan de andere kant zou hij er geen seconde naar kijken als hij het niks zou vinden. Ik hoefde in dat geval niet te rekenen op een beleefde afwijzing met enig inlevingsvermogen.

Enthousiast ging ik aan de slag, met de bedoeling om een game te maken die hij op de iPad zou kunnen spelen. Het kostte me erg veel tijd om de techniek die ik wilde gebruiken (Xamarin CocosSharp), onder controle te krijgen. Vooral omdat het nog een hoogst experimenteel karakter heeft. Daardoor was ik veel tijd kwijt aan het stabiel krijgen van de ontwikkelomgeving. Het spel zelf bouwen ging redelijk vlot. Als naam koos ik toepasselijk: ‘SamGame’.

Balletje Balletje

Het idee voor SamGame is om drie tonnen te laten zien. Er valt een figuurtje naar beneden en die verplaatst zich dan snel van ton naar ton. Sam moet er één aantikken om te kijken of hij erin zit. Een beetje zoals balletje balletje. Wanneer Sam het goed heeft gedaan, klinkt er gejuich en mag hij het nog een keer proberen.

Om het spelletje een beetje op te leuken, heb ik wisselende karaktertjes in de ton laten vallen. Dit zijn allemaal favoriete figuurtjes van Sam. Mickey Mouse, Peppa Big, Billy & Bam Bam, Kikker en zelfs Spiderman maken hun opwachting. De achtergronden veranderen ook steeds. En wanneer hij op de lucht tikt, verschijnen er Angry Birds. Hij noemt dit ‘vogeltjes maken’.

Sam’s oordeel!

Het spel viel gelukkig in goede aarde. Sam vermaakt zich ermee op de iPad, hoewel het hem na een paar minuutjes wel gaat vervelen. Maar dat is de aandachtsboog van een peuter. En veel uitdaging zit er natuurlijk niet voor hem in.

Het wordt voor mij tijd voor de volgende stap. Dat is een simpel spel dat ik in de AppStore ga zetten. Met SamGame kan dat niet, omdat ik natuurlijk niet de rechten heb van alle figuurtjes die ik heb gebruikt. Ik wil een remake maken van het eerste echte spelletje dat ik ooit maakte op de MSX computer, genaamd Airplane. In dit spel moet je top-down een klein vliegtuigje tussen rotsen doorsturen. Ik denk dat het met swipen best leuk kan werken op een touch device.

samgame1

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.