Clansman is een internetbedrijf dat slechts enkele jaren geleden is ontstaan en sindsdien alle records breekt. De duizelingwekkende groei en fabelachtige omzetten maakten mij nieuwsgierig naar deze organisatie, vooral omdat internetmarketinggoeroe Vincent Heidinga hier aan het roer staat.

Met activatie campagnes helpt Clansman klanten om bestanden (e-mail, Facebook) op te bouwen met geïnteresseerde consumenten. Daarnaast exploiteert Clansman een aantal kortingswebsites waar consumenten in tien landen met korting producten en diensten kunnen kopen. Ruim 150.000 Nederlandse Facebookfans worden dagelijks bereikt en de nieuwsbrieven worden gelezen door 1,2 miljoen huishoudens.

Het bedrijf heeft twee locaties, één in Zwolle en één in Utrecht, waar ik te gast was. De omgeving van het bedrijfsverzamelgebouw waarin Clansman gehuisvest is, is weinig inspirerend. Op een desolaat industrieterrein staat een groot grijs gebouw waarin je geen jong internetbedrijf zou verwachten. Eenmaal binnen is die sfeer echter compleet anders.

Potificaal voor de lift staan loungebanken geposteerd en in grote open ruimtes zitten de veelal jonge mensen geconcentreerd te werken achter hun hippe MacBooks. Het is een bonte mix van marketeers, ontwikkelaars en redactieleden. Het bedrijf heeft de laatste jaren een onstuimige groei meegemaakt en die energie is voelbaar.

photo_directie
photo_performance_beest

Clansman onderscheidt zich doordat het ongelooflijk goed is in het bereiken en prikkelen van de consument. Vincent Heidinga is hierin een onmisbare schakel. Zijn verhaal begon op het spreekwoordelijke zolderkamertje. Het eerste succes kwam met de prijsvragen website prijz.nl. Toen hij deze website te gelde had gemaakt begon hij opnieuw te bouwen. Deze keer aan een imperium van kortingswebsites, niet veel later opgegaan in Clansman toen hij zijn krachten bundelde met nog zo’n internetmarketing zwaargewicht: Jeroen Ligthart.

Ik kan uit ervaring zeggen dat het heel moeilijk is om vanuit het niets één keer een succesvol product te bedenken, maar Vincent deed het al twee keer. Dan kan het geen toeval meer zijn is mijn sterke overtuiging. Er staan weer een aantal inventieve plannen op stapel, heb ik geleerd. Maar helaas mag ik daar nog niets over kwijt.

Clansman

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.