Weinig plekken beschikken over meer grandeur dan het Franse parlementsgebouw in Parijs. Laat dat nu net de plek zijn waar we met RosterBuster waren uitgenodigd om onze crew communicatie innovatie te pitchen voor de jury van Starburst Aerospace Accelerator.

Vorig jaar in YES!Delft maakten we voor het eerst kennis met Starburst. We waren aanwezig op het event maar moesten het pitchen nog aan andere start-ups laten. Kennelijk sprak onze case tot de verbeelding, want nu hadden we een uitnodiging te pakken om in Parijs voor het prestigieuze selection committee te verschijnen, met in de jury o.a. de CTO van SpaceX Tom Mueller.

Starburst Pitch

Starburst helpt startende bedrijven in de lucht- en ruimtevaart aan de juiste contacten, coaching en financiering. Het was voor ons natuurlijk een prachtige kans om RosterBuster op de kaart te zetten en contact te leggen met de bedrijven die zich in het wereldwijde Starburst ecosysteem bevinden.

Richard had als CEO de zware verantwoordelijkheid om de pitch over de bühne te brengen, maar dat is hem wel toevertrouwd. Ons verhaal is door de tijd heen steeds scherper geworden.

“Waarom de airlines falen”

Onze pitch getiteld “Why Airlines Fail” duurde 7 minuten. In het kort:

De reiziger is beter geïnformeerd dan de crew. Dat is raar. Hoe komt dat?

Airlines hebben de afgelopen jaren sterk geïnvesteerd in mooie innovaties voor de reiziger. Daardoor weet die precies waar hij moet zijn, bij welke gate, hoe laat, wat er te doen is op de bestemming en wat voor weer het daar is. Crew loopt hier hopeloos bij achter. Zij moeten werken met systemen van meer dan 30 jaar oud. Dat is bij vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen in de wereld zo. Het gevolg is dat ze slecht geïnformeerd zijn en dat heeft frustraties en zelfs vertragingen tot gevolg.

Onze oplossing: een systeem dat van onderaf bedacht is door een British Airways piloot en dat met de hulp van airline crew steeds verder verbeterd en verscherpt is. Crew weet via de RosterBuster app waar ze moeten zijn, wat voor weer het daar is, wie ze daar kunnen ontmoeten en of er eventuele verstoringen zijn. Ze hebben alles wat ze onderweg nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen en hun werk en privé beter te combineren.

We ondersteunen 500 airlines en hebben 50.000 maandelijkse gebruikers, die zelf voor het product betalen.

Onze volgende stap: de airlines erbij betrekken. Het is toch een no brainer voor airlines om dit te omarmen, kosten te besparen en hun personeel blij te maken?

Andere start-ups

Naast RosterBuster waren er ook nog 14 andere start-ups met interessante pitches. Deze varieerden van satellietbouwers, raketlanceersystemen tot vliegende auto’s. Eén bijzondere vond ik BroadBit. Dit bedrijf heeft een nieuwe batterij ontwikkeld die goedkoper en beter is dan de bestaande Lithium-Ion technologie. Heel interessant. Als het werkt, weet ik zeker dat Telsa geïnteresseerd zal zijn.

Een ander bedrijf met een interessante business case is Wingly.io. Zij koppelen (hobby-) piloten van privévliegtuigen aan mensen die graag een vluchtje met zo’n toestel zouden willen maken.

Het waren allemaal prachtige concepten, maar ik denk dat RosterBuster iets unieks heeft dat de luchtvaart gaat innoveren. Ik weet nog niet of de jury het met mij eens is, maar wat ze ook besluiten, wij hebben een mooie dag gehad en tijdens de borrel (waar de champagne naar goed Frans gebruik rijkelijk vloeide) nuttige contacten opgedaan.

1 REACTIE

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.