Match of the Week was een spel van Gamebasics. In dit spel kon je één wedstrijd coachen, waarna je bij winst een prijs kon winnen. Dit spel heeft het naast OSM een tijdje goed gedaan. Een aanpassing van de kansspelwetgeving in combinatie met een veranderende focus bij Gamebasics, hebben Match of the Week uiteindelijk toch de das om gedaan.

Match of the week: coach een wedstrijd

De naam van Match of the Week (MotW) is een knipoog naar het BBC programma Match of the Day. Het idee van het spel is dat je wedstrijden uit de actualiteit krijgt voorgeschoteld. Je kunt een team in één van die wedstrijden coachen. De instellingen die je als coach kunt doen, lijken heel erg op die in OSM en Bondscoachspel.

Wat Match of the Week uniek maakt is dat de wedstrijd die je gaat coachen ook in het echt gespeeld gaat worden. Komt er bijvoorbeeld een klassieker Ajax – Feyenoord aan, dan kun je als coach van Feyenoord of Ajax met de spelers van dat moment, de wedstrijd alvast een keer spelen. Waar je in OSM een heel seizoen moet afwerken, gaat het hier om één wedstrijd.

Je maakt de opstelling, bepaalt de tactiek en kijkt daarna hoe de wedstrijd verloopt.

Verdienmodel

We hebben Match of the Week niet alleen gemaakt omdat het een leuk idee is. Er zit ook een handig verdienmodel in. Via OSM en Bondscoachspel hebben we op dat moment vele voetbalfans in een community, die we kunnen benaderen met dit spel. We bieden hen met Match of the Week wekelijks wedstrijden aan om te coachen.

Wanneer de wedstrijd wordt gewonnen, kan je bellen naar een betaald nummer voor 1,30 euro. Daarna komt er een kraslot of komen er ‘balletje balletje’ bekertjes in beeld. Hier kun je dan een prijs mee winnen.

Winkans is niet belangrijk

Met Match of the Week zijn dus prijzen te winnen. Wij denken in eerste instantie dat als de winkans hoog is, dat er meer gespeeld zal worden. We bedenken daarom allemaal kleine onnozele prijsjes die we kunnen weggeven. Pennen, puntenslijpers, gummetjes, stickers, laserpennen, CD hoesjes, OSM kalenders en markers bijvoorbeeld. Het meeste spul voorzien we van het Gamebasics of Match of the Week logo. Grotere prijzen die we weggeven zijn een Nintendo Switch of XBox console.

In het begin is de winkans van MotW heel hoog. Het verzenden van al die prijzen kost echter veel geld! Omdat dit onze marge drukt, gaan we steeds minder prijzen versturen. Het aardige is dat we er zo na verloop van tijd achter komen, dat het aantal gespeelde spellen, en daarmee de omzet, niet afneemt. Het feit dat je een lage winkans hebt, beïnvloed de omzet dus nauwelijks!

“Het feit dat je een lage winkans hebt, beïnvloed de omzet nauwelijks!”

Dit is een groot inzicht. Het lijkt tegennatuurlijk. Maar het verklaart waarom hedendaagse loterijen zoals de Staatsloterij een historisch lage winkans hebben en toch veel geld verdienen.

We willen bij het uitreiken van de prijzen graag foto’s maken van de winnaars. Daarom gaan we persoonlijk met de hoofdprijzen bij winnaars langs. Dat is leuk om te doen. Ik herinner me dat ik in Delft een dolblije MotW winnaar een Nintendo DS mag overhandigen.

Promotie van Match of the Week

Match of the Week wordt aan de man gebracht via OSM en Bondscoachspel. Ook bouwen we het in de Poule & Play, onze voetbalpool die we tijdens het WK 2006 introduceren en daarna nog een tweetal toernooien herhalen.

We zinnen op nog meer manieren om MotW aan de man te brengen. Elk gespeeld spelletje levert immers een paar dubbeltjes op. We zetten daarom het spel weg via affiliate netwerk ‘TradeTracker’. De resultaten zijn helaas niet groots. TradeTracker heeft niet zo’n groot bereik en klantvriendelijk zijn ze ook al niet. We hebben zelf bovendien te weinig ervaring met affiliate marketing vanuit de kant van de adverteerder om goed door te pakken.

Match of the Week voor Daily Media

Match of the Week heeft verschillende gedaantes gehad. Naast de originele versie brengen we ook specifieke white label versies uit. Bijvoorbeeld voor de site Voetbalzone, voor de Maffia game Mobara of voor het social media platform Netlog.

We vertalen MotW in meerdere talen om te kijken of we het concept in het buitenland van de grond kunnen trekken. Dat blijkt lastiger dan gedacht. We stoppen er al snel weer mee.

Speciale versies van Match of the Week verschijnen tijdens de grote eindtoernooien, onder de naam “Match of the World Cup”.

De meest bijzondere versie van Match of the Week is ongetwijfeld de versie voor de Daily Media settopbox. Dit apparaat is in ontwikkeling in 2007/2008 om als media streaming device in huiskamers terecht te komen. De makers beweren met de Media Markt een deal te hebben, om het apparaat te gaan verspreiden. Men wil graag content voor de settopbox hebben. Onze game is een goede toevoeging.

We vinden dit heel gaaf, want het bereik zou bij succes enorm zijn. Gamebasics gaat de uitdaging aan en we zetten onze beste ontwikkelaar erop om Match of the Week geschikt te maken voor de Daily Media settopbox.

Van de uitrol van de kastjes komt uiteindelijk niets terecht. De Daily Media versie van Match of the Week heeft dus helaas de miljoenen beloofde huiskamers niet gehaald. Het leert ons om niet te gretig te zijn, als alle ontwikkelkosten voor eigen rekening komen.

De laatste Match

Match of the Week is een grappig concept, maar vooral leuk omdat we voor elk gespeeld potje 1,30 euro kunnen vragen via een betaald telefoonnummer. We hebben daarvoor geen vergunning nodig, omdat het wel een soort gokspel is, maar niet helemaal. Een skill game heet dat. Je moet eerst je wedstrijd winnend afsluiten, dat is een vaardigheid. Die wordt daarna gecombineerd met geluk om te bepalen of je een prijs wint. Dat mag.

De wetgeving voor skill games verandert echter, waardoor we nog maar 80 cent kunnen vragen voor een spelletje. Dat is te weinig om er nog iets aan te verdienen en ook nog prijzen weg te geven. We proberen het nog een tijdje, maar besluiten er dan mee te stoppen. De focus van Gamebasics moet meer op OSM komen te liggen. Kleinere games zorgen alleen maar voor afleiding.

In 2009 stoppen we definitief met Match of the Week.

Niet alle prijsjes zijn opgestuurd. Ik heb er nog steeds een paar in een la liggen. Het zijn curieuze collector’s items!

MotW Logo

1 REACTIE

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.