Growth Hacking is een term die je de laatste tijd steeds vaker hoort in de online wereld. Het is een begrip dat me fascineert. De eerste Growth Marketing Conference van Europa werd in Amsterdam gehouden, dus daar moest ik bij zijn.

Nerds zijn vrij goed in buzz words verzinnen en marketeers kunnen dat nog beter. Maar Growth Hacking is meer dan de zoveelste hype in internetland. Wikipedia benoemt growth hacking als “een proces van snel op elkaar volgende experimenten die een scala van marketing kanalen gebruikt om de meest effectieve manier te vinden om bedrijven te laten groeien.” Deze definitie dekt zeker een deel van de lading. Maar growth hacking is meer. Het is een andere manier van denken, met een unieke skill-set.

Growth Hacking

Growth Tribe, het bedrijf dat de conferentie organiseerde, loopt voorop bij het promoten van de term. Zij hebben een model gemaakt om te laten zien waar growth hacking zich bevind.

Als je dit zo ziet, dan snap je dat goede growth hackers moeilijk te vinden zijn. Het is echt een enorm waardevolle en eigenlijk onmisbare skill in techbedrijven die willen groeien.

De term is pas in 2010 bedacht door Sean Ellis. Maar nu ik terugdenk aan de groei die Gamebasics heeft doorgemaakt, dan zijn de grootste groeistuipen bereikt met wat we nu growth hacking zouden noemen: met vooruitstrevende techniek en slimme pragmatische marketing inspelen op (snel veranderende) marktomstandigheden, met als ultieme doel om groei te realiseren.

Net als met de Lean Startup filosofie (die perfect aansluit bij growth hacking) dus oude wijn in nieuwe zakken, zou je zeggen. Maar het is wel een voordeel dat er nu een term voor is. Zo kunnen bedrijven vacatures plaatsen voor de functie growth hacker en zou het onderwijs growth hacking skills in het curriculum kunnen opnemen.

De conference

De conferentie in het kantoor van Growth Tribe trok ongeveer 150 belangstellenden uit heel Europa. De meesten van hen start-ups, marketeers en developers van techbedrijven en natuurlijk echte growth hackers.

De inspirerende bijdragen van o.a. Sujan Patel, David Arnoux, Joris Fonteijn en Clayton Wood bevatten zowel theorie als praktische tips om direct online groei te realiseren.

Hoe genereer je aandacht voor een start-up, hoe krijg je persberichten gepubliceerd, hoe bouw je de customer journey, hoe beïnvloed je micro-beslismomenten van de consument, waar moet je op letten bij A/B tests, wat zijn de do’s en dont’s van SEO in 2017. Zomaar een paar vragen die beantwoord werden in deze interessante conference.

Ik ging naar huis met veel ideeën. Qua inhoud zat het dus wel goed met deze conference. Kleine tip voor de organisatie: zorg voor betere routebeschrijving, koffie en -lunchvoorziening. Het leek erop alsof er niet op deze toeloop gerekend was.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.