Paris Saint-Germain is dé topclub in Frankrijk en viert momenteel grote successen. Dit jaar hadden we met Gamebasics onze zinnen erop gezet om een wedstrijd van deze club bij te wonen. Het vormde tevens een mooie aanleiding om Parijs te bezoeken. Een stad waar altijd genoeg te doen is.

Reisverslag

Met onze groep van 24 mensen verzamelden we op Rotterdam Centraal voor de treinreis met de Thalys naar Parijs. De reis was zeer comfortabel en we stapten uit op Gare du Nord, vanwaar we een directe verbinding hadden met ons Mercure hotel via metrolijn 4. Het blijft opvallend hoe snel je met de Thalys in Parijs kunt zijn.

tgv

De tijd werd gedood met een potje ouderwets schaken.

schaken

We werden in Parijs vergezeld door onze Portugese collega Albino Costa, die vanuit Portugal was ingevolgen. Voor hem was het de eerste keer dat hij de stad bezocht.

albino2

Zaterdag was gelijk de wedstrijddag, dus we gingen snel door naar het stadion waar PSG haar wedstrijden afwerkt: Parc des Princes. Deze voetbaltempel is gelegen in de stad Parijs en was met de metro eenvoudig te bereiken. In en om het stadion ging het er ordelijk aan toe.

Met onze PSG-shirts aan waren we er helemaal klaar voor.

groep lopen

We namen plaats op de tweede ring in één van de hoeken van het stadion, waar we een prima uitzicht hadden op het veld.

veld

Paris Saint-Germain werd in 2011 gekocht door Qatarese sjeiks. Sindsdien is de geldkraan opengegaan en de ene na de andere topspeler werd binnengehaald. Dit legde de club geen windeieren. Op het moment dat wij naar Parijs afreisden bezette PSG ongenaakbaar de koppositie in “Ligue 1” met een enorme voorsprong op de nummer twee.

groep

De belangrijkste schakel in dit succes is Zlatan Ibrahimovic, die aan één van de beste seizoenen uit zijn carrière bezig is. Helaas raakte hij voor onze wedstrijd geblesseerd. Er waren echter voldoende toppers over om naar uit te kijken, waaronder Edinson Cavani, Javier Pastore en natuurlijk onze eigen Gregory van der Wiel.

van der wiel

Bij het begin van de wedstrijd was er een leuke sfeeractie met stukken papier, die na afloop van de actie natuurlijk in honderduizend snippers van de tribunes kwamen.

sfeeractie

In Parijs hadden ze een vreemde manier om de opstelling voor te lezen. Bij elke speler kwam er een mannetje het veld op met een vlag waarop het rugnummer en de naam van de speler vermeld stonden. Het was duidelijk dat ze wel van vlagvertoon houden.

vlaggen

De wedstrijd ontwikkelde zich langzaam, omdat de tegenstander Stade Reims bar weinig klaar kon maken. De Parijzenaars lieten op hun beurt sporadisch wel zien dat ze over een surplus aan kwaliteit beschikten, maar ze wisten door slordigheden geen potten te breken. Vlak voor rust brak Edinson Cavani gelukkig toch de score open, na een assist van Gregory Van Der Wiel.

In de tweede helft vielen er nog twee doelpunten. De 2-0 viel in de 48e minuut, uit een sterke kopbal van Lucas die verkeerd werd weggewerkt werd door Mandi. Dezelfde speler zou de schlemiel van de avond worden door ook de 3-0 in eigen doel te werken. In de 89e minuut konden de supporters zo toch nog een keer juichen.

De eigen doelpunten kwamen Paris Saint-Germain goed uit, want het voetbalde niet bepaald geweldig. Met de goals is het verhaal van de wedstrijd dan ook wel zo’n beetje verteld. Er werd veel balverlies geleden. Het was duidelijk dat de spelers van PSG hun sterspeler Ibrahimovic misten. Wij hadden hem overigens wel in het vizier op de tribune! Ok, het was hem natuurlijk niet echt, maar hij leek wel sprekend.

ibrahimovic

We hebben met Gamebasics al heel wat landen en clubs bezocht en elke keer is het weer interessant om de cultuurverschillen te ervaren en de sfeer in de stadions te proeven. Bij PSG waren de twee vakken achter de beide doelen erg actief. Ze scandeerden naar elkaar op een manier die ik nog nergens anders had gezien. Dat was mooi om mee te maken.

In de rest van het stadion was het vrij rustig. Er was sprake van een bijna gemoedelijke sfeer. Na de wedstrijd was er tijd voor een snelle hap en daarna vertrokken we richting de Eiffeltoren. We lieten ons niet afschrikken door de enorme rij bij de toren en genoten van het prachtige uitzicht over de stad.

eiffeltoren

paris by night 2

De volgende ochtend was vrij te besteden. Sommigen besloten hun roes uit te slapen maar ik wilde een goed ontbijtje nuttigen. Als groep hadden we een apart zaaltje, wat wel zo rustig was.

ontbijtje

Daarna gingen we op pad om een bezoekje aan het Louvre te brengen. Dit immense museum is elke keer dat ik in Parijs ben het bezoeken waard, omdat het zo groot is dat er altijd wel wat nieuws te zien is.

louvre

’s Middags stond er een fietstocht door de stad op het programma. Ik wist vooraf niet wat ik hiervan kon verwachten. Parijs staat niet bekend als een fietsvriendelijke stad. Het bleek echter bijzonder goed mogelijk om je per fiets door de stad te bewegen. Er zijn fietspaden en op zondag waren bepaalde delen van de stad afgesloten voor auto’s.

fietsgroep

Op de grote kruispunten was het af en toe lastig maar over het algemeen was het een hele leuke en ontspannen tocht. Als fietsers waren we op onze beurt ook weer een attractie. Er waren heel wat toeristen die enthousiast foto’s van onze colonne maakten als we voorbij reden. Parijs heeft een aantal hele leuke pleinen waar je lekker kunt fietsen en het weer werkte ook goed mee. Je voelt je echt een baas als je met je fietsje over het plein bij het Louvre crosst!

fietsen louvre

Na de sportieve middagactiviteit laafden we ons aan Flammkuchen, een traditioneel gerecht uit de Elzas. Dit gerecht viel niet bij iedereen even goed in de smaak, maar met een biertje of een wijntje erbij ter compensatie was dat snel opgelost.

food 1

De feestvreugde werd nog even gezellig voortgezet in een Irish Pub. Al zal niet iedereen zich dat meer herinneren, want er werd heel wat bier weggewerkt.

pub

De volgende ochtend was er nog een ontbijtje in het hotel en daarna stond de Thalys ons al weer op te wachten. Het avontuur in Parijs zat erop.

De Feiten
Plaats: Parijs, Frankrijk
Wedstrijd: Paris Saint-Germain – Stade Reims
Uitslag: 3 – 0
Deelnemers (25): Jeroen, Nancy, Ivanka, Bowie, Gijs, Robin, Fabian, Matthijs W., Laurens M., Laurens H., Jordy, Remco, Maarten, Zafer, Vincent, Fouad, Kimberley, Odette, Karel, Willem, Jurgen, Rody, Nick, Albino & Sebastiaan