Port4Growth, een platform voor groeiondernemers, heeft zijn jaarverslag uitgebracht voor 2014. In dit jaarverslag is Gamebasics opgenomen als voorbeeld van internationale groei. Hiervoor is telefonisch een interview met mij afgenomen. Het volledige artikel is hier te lezen of hier online te bekijken.

100% GEFOCUST OP INTERNATIONALE EXPANSIE”

Gaming is serious business, net als topvoetbal. Dat weten ze bij Gamebasics uit Zoetermeer als geen ander. Met Online Soccer Manager (OSM) verovert het bedrijf de wereld.

OSM is een voetbalspel waarbij deelnemers de baas zijn van hun favoriete voetbalclub. Zij bepalen de tactiek, formatie, opstelling en nog veel meer. Jeroen Derwort van Gamebasics programmeerde de eerste versie van de game op zijn zolderkamer. Anno 2014 wordt het gespeeld in 124 landen door ruim 4,8 miljoen deelnemers. In de beginjaren gaf Gamebasics nog toe aan de verleiding om games te ontwikkelen voor geïnteresseerde derden, maar daar schoot het bedrijf weinig mee op. Derwort: “In 2009 hebben we alles van tafel geveegd om ons 100% te kunnen focussen op de internationale expansie van OSM.”

INTERNATIONAAL GROEIEN DOE JE ZO

In Google en op Facebook is de doelgroep goed te targetten. Daar adverteert Gamebasics veel. App van de dag zijn, helpt ook. Netwerken, daar draait het vooral om. In het Midden-Oosten kreeg Gamebasics voet aan de grond door samen te werken met Yahoo. Gamebasics hoopt de Chinese markt te veroveren met hulp van een betaalsysteem uit Estland, waarmee het bedrijf al samenwerkt. De Esten hebben al toegang tot de Chinese markt. “Partners vinden is moeilijk”, zegt Derwort. “We hebben nu al 60.000 nieuwe aanmeldingen per dag. Samenwerken is alleen interessant als dit ons er meer oplevert.”

GROEISPURT

De grootste groeispurt bereikte Gamebasics met het lanceren van mobiele versies van OSM voor Facebook, iOS en Android in 2012. Het aantal deelnemers is sindsdien verdrievoudigd, de omzet twee keer verdubbeld en de organisatie groeide mee van 7 naar 25 medewerkers. Dat vergde aanpassingen in de organisatie. Derwort: “Samen met een innovatieadviseur hebben we de bedrijfsprocessen bekeken en een innovatiescan gedaan. Sindsdien werken we met teams, en volgens scrum, ook op marketinggebied.”

DESKUNDIGE APP-ONTWIKKELAARS

In een snel veranderende markt laat de toekomst zich niet makkelijk voorspellen. Derwort: “Vijf jaar geleden hadden we ook niet gedacht dat nu 60% van onze omzet via mobiel komt. De komende tijd willen we de game nog realistischer maken. Het vinden van deskundige app-ontwikkelaars is hierbij cruciaal. Die zijn schaars, een grote uitdaging dus. En we willen doorgroeien. Als we in Nederland een half miljoen spelers hebben, dan hebben we in veel grotere landen waar we nu pas 100.000 spelers hebben, nog een lange weg te gaan.”

1 REACTIE

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.