Het is de trend van dit moment: gewone mensen die met een vlog op YouTube de massa bereiken en daar goed geld mee verdienen. Iedereen in Nederland kent Enzo Knol, maar er zijn wereldwijd talloze voorbeelden van succesvolle ‘influencers’, zoals ze worden genoemd. Sinds kort maken we met Gamebasics gebruik van hun kanalen om OSM onder de aandacht van voetballiefhebbers te brengen. Met opzienbarende resultaten.

Idzo, een jonge Bosnische jongen in capuchontrui met een headset op, bereikt vanuit zijn eigen kleine slaapkamertje 62.000 voetbalfans op YouTube. Hem benaderen we om een video over Online Soccer Manager te maken. Voor ons een relatief kleine deal. Hij krijgt een leuk bedragje, waar wij geen buil aan zullen vallen. Een paar dagen later staat er een grappig filmpje van 7 minuten op zijn kanaal.

Wat er dan gebeurt, kan alleen met een grafiek als de onderstaande duidelijk worden gemaakt.

signups_bosnia

Het aantal inschrijvingen stijgt explosief gedurende de eerste dagen dat de video’s zijn geplaatst. Het zakt daarna weer terug, maar wel naar een hoger niveau dan daarvoor. Dit effect zien we niet alleen in Bosnië, maar ook in de andere Balkanlanden.

Wereldwijde influencers

Het effect dat Idzo teweeg brengt, is natuurlijk mooi. Maar Om echt significant te groeien, hebben we veel meer nieuwe spelers nodig. Het mooie van influencers is, dat er heel veel van zijn in de wereld. We kunnen dus vele gelijksoortige deals maken, en op die manier onze groei aanjagen.

Deze schaalbaarheid willen we optimaal benutten. Daarom hebben we de ‘overdrive’ ingeschakeld: wereldwijd hebben we al meer dan 30 deals gemaakt, bijvoorbeeld in Saoedi-Arabië, Brazilië, Italië en Duitsland.

En er komen er nog veel meer.

Influencers of snotjochies?

Het is een raar idee dat je een snotjochie een bedrag moet geven waarvoor anderen meer dan een maand hard moeten werken. Journalisten en serieuze media halen hun neus op voor deze amateurs.

Ik vind dat juist het mooie ervan. Dit zijn geen grote bedrijven met dure bestuurders en miljardenwinsten, maar in veel gevallen hobbyisten die het leuk vinden om te doen en blij zijn dat ze er wat mee kunnen verdienen.

We moeten echter wel haast maken. Het grootste effect van influencers zal tijdelijk zijn, aangezien deze sector snel commercialiseert. Er komen steeds meer agenten die vloggers vertegenwoordigen en een groot stuk van de taart inpikken. En de concurrentie met andere merken wordt steeds heviger.

Maar voorlopig kunnen we onze game op deze manier mooi verder laten groeien!

Video’s

Bijkomend voordeel van deze manier van promotie is, dat er een groeiende collectie van onderhoudende video’s over OSM op YouTube te staan, in allerlei talen.

Elke vlogger geeft er zijn eigen unieke draai aan, wat het leuk maakt om de video’s te kijken.

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.