Site pictogram Jeroen Derwort

Benjamin & Carol: Mystery of the Scarab gaat via GameLab ‘next level’

Mystery of the Scarab is een twee speler co-op puzzel game, waarin je schatzoekers Benjamin en Carol hun weg laat vinden door duistere grafkelders, tempels en piramides. Op zoek naar een missend element van een zeer waardevolle mystieke scarabee. Student Michael Rotteveel werkt binnen het GameLab aan deze game, met als doel het uit te brengen voor het grote publiek.

Mystery of the Scarab heeft al een voorgeschiedenis. Michael: “Wij als JuveNILE Games komen voort uit de Game Development & Simulaton minor die we hebben gevolgd op de Haagse Haagse Hogeschool. Toen nog allemaal onbekenden van elkaar, hebben we in twintig weken de demo gemaakt die nu online te spelen is. Het was hard werken om dit alles binnen twintig weken voor elkaar te krijgen. Je begint namelijk met helemaal niks. Je doorloopt tijdens de minor aan de hand van verschillende tracks het hele proces eigenlijk in sneltreinvaart. Van brainstorming naar idee, naar eindproduct.”

Op de grote expo maakte JuveNILE indruk met hun 2-speler co-op game en wonnen zij de competitie. Ik heb destijds de expo bezocht met mijn kinderen, die met veel plezier het spel van Michael hebben gespeeld.

JuveNILE & GameLab

De game is een perfect voorbeeld van een project dat past bij de ambitie van het GameLab om studenten de kans te geven hun project voort te zetten. Michael had hier wel oren naar, en loopt sinds september stage binnen het GameLab om zijn droom de game aan een groter publiek te kunnen tonen, waar te maken.

Ik vroeg Michael waarom je zijn spel zou moeten spelen: “Als je, net als ik, altijd al een fascinatie hebt gehad voor Egyptische mythes, vooral samen met anderen gamen leuk vind, je weleens een escaperoom bezoekt, of gewoon heel erg nostalgisch wordt van retro games, dan zou ik zeggen dat deze game zeker voor jou gemaakt is.”

Michael is ontzettend gedreven om van Mystery of the Scarab een succes te maken en is blij met de mogelijkheid die het GameLab biedt om zijn game verder te ontwikkelen: “Mijn stage bij het GameLab verloopt goed, het is een fijne omgeving om te werken en zorgt voor de nodige structuur. Het is gek om te zien dat ik nu eigenlijk in dezelfde tijd een veel betere versie van deze game maak, met minder mankracht.”

Puzzels en uitdagingen

Het maken van een game is niet eenvoudig. Mystery of the Scarab is ook nog eens multiplayer, wat het nog complexer maakt. “Maar de grootste uitdaging,” legt Michael uit, “is dat ik nu voornamelijk alleen aan de game werk. Eerst waren we een team. Nu ondersteunen mijn teamleden me wel, maar niemand kan zoveel tijd erin steken als ik. Dat is lastig, zeker omdat we dit spel oorspronkelijk samen bedacht en gemaakt hebben.”

Hoe de game zo te maken dat die soepel speelt, zelfs als de spelers niet in dezelfde ruimte met elkaar zitten, is de puzzel waar Michael zich binnen zijn stageperiode vooral op stort. Maar daar komt hij wel uit. Als student Network & Systems Engineering heeft hij ruim voldoende technische bagage.

Ambities

Michael heeft veel ambitie: “Ik en mijn team willen iets maken wat niet alleen wij als studio graag zouden spelen, maar wat een hele groep mensen aanspreekt. Het zou geweldig zijn als we deze game succesvol de wereld in kunnen verspreiden. Daarnaast zou ik het heel tof vinden als Benjamin & Carol uiteindelijk nog veel meer spannende dingen beleven, in merchandise en mogelijke sequels.”

Het ziet ernaar uit dat Michael in deze stageperiode een mooie stap gaat zetten op weg naar dat doel. Vanuit het GameLab ondersteunen wij hem graag bij volgende stappen, zoals promotie, marketing en het ophalen van financiering.

Voor wie niet kan wachten de game te proberen: download de demo op itch.io.

Mobiele versie afsluiten