Gamebasics bestaat in 2009 alweer 5 jaar, een feit dat passend gevierd moest worden. Aangezien wij een voetbalbedrijf zijn in hart en nieren besloten we een Premier League wedstrijd bij te wonen: Arsenal Bolton Wanderers. Om 9:10 uur ’s ochtends vertrok onze Easy Jet vlucht naar Londen.

Het vliegtuig leverde ons met enige vertraging keurig af op Gatwick Airport, één van de vier vliegvelden in de nabijheid van Londen. Met de Gatwick Express, een zeer comfortabele trein, reden we direct door naar het centrum. Hier aangekomen stapten we over op de London Underground, de Tube zoals de Engelsen zeggen. Van deze metro zouden we gedurende onze reis nog veel gebruik maken.

Zaterdag, the road to Arsenal
De tocht naar het stadion bracht ons langs een fanshop waar de nodige Arsenal-branded artikelen te verkrijgen waren. Werkelijk alles was er te koop met het Arsenal logo erop: Arsenal-balpennen, Arsenal-kussens, Arsenal-lolly’s, Arsenal-nep-tattoo’s, Arsenal-sokken, Arsenal-stropdassen en Arsenal-knuffels. Het meest absurde dat ik zag was nog een Arsenal Toaster, die je toast bewerkte met de letters AFC.

toaster-medium   fanshop-medium

We sloegen het nodige in voor de wedstrijd en gingen door naar het stadion.

Het werd nog even spannend of we op tijd zouden zijn omdat op het allerlaatste moment bleek dat de kaarten opgehaald moesten worden op een locatie die niet in de buurt van het stadion lag. Maar gelukkig zorgde een bliksemactie via de Tube van Frank en Eric ervoor dat onze middag niet in gevaar kwam. Met de wedstrijdkaartjes in de hand gingen we via de VIP ingang aan de zuidkant van het imposante Emirates stadion naar binnen.

londen-huisjes1   jerbowie-voor-stadion1

Lunchen in het stadion
Binnen in het stadion ontbrak het nergens aan luxe. Met een roltrap gingen we naar boven en kwamen we terecht in een prachtige eetzaal, waar we een heerlijke lunch voorgeschoteld kregen. Er werd gratis wijn geschonken en het onbeperkte lopend buffet was zeer goed aan ons besteed!

stadion-eten1

Na een welverdiende maaltijd namen we plaats op de tribune. Onze comfortabele en ruime Club Level plaatsen boden een werkelijk schitterend uitzicht over het veld. Het was wel koud buiten, dus de Arsenal muts en sjaal die in de fanshop waren ingeslagen, kwamen goed van pas. De sfeer in het stadion was goed.

De wedstrijd
De wedstrijd begon stipt om 3 uur en we herkenden al snel onze landgenoot Robin van Persie in de gelederen van de Gunners. Van Persie was goed op dreef en vrijwel bij alle kansen die Arsenal kreeg was hij betrokken. Bolton Wanderers kwam eigelijk niet in het stuk voor. Toch kon Arsenal maar moeilijk een gaatje in de hechte verdediging van de bezoekers vinden, waardoor het bij rust nog steeds 0-0 stond.

stadium1   stadion-clublevel1

In de tweede helft kwamen de Wanderers feller uit de kleedkamer, maar ook Arsenal bleek over meer creativiteit te beschikken. Toch duurde het tot de slotfase dat de thuisclub door kon drukken. Robin van Persie raakte eerst na een weergaloze actie de paal. Even later was het invaller Nicklas Bendtner die de beslissende 1-0 op het bord zette, op aangeven van onze landgenoot. Het stadion ontplofte, mooi om mee te maken.

De avond
Na de wedstrijd van Arsenal gingen we op ons gemak naar het hotel om in te checken. Het 4-sterren hotel bood genoeg luxe om het één nachtje uit te houden en was gelegen nabij de St. Paul’s cathedral. Vanuit het hotel zochten we een eetgelegenheid op waar typisch Engelse gerechten op de kaart stonden. Ik bestelde de specialiteit van het huis: Fish & Chips.

fish-and-chips

De rest van de avond werd gespendeerd in een aantal pubs, waar we ons het Engelse bier goed lieten smaken. Een enthousiast groepje vermaakte zich nog tot in de kleine uurtjes in de Soho Club.

biertjes   pub

Zondag, Londen
De volgende dag hadden we de tijd om Londen verder te verkennen. Na een heerlijk ontbijt in het hotel begaven we ons richting Westminster, waar we o.a. de bekende Big Ben en Westminster Abbey met een bezoekje vereerden. Londen is en blijft een fantastische stad, al was het alleen al vanwege de enorme grootsheid van de monumenten en gebouwen.

bigben1

st-pauls1

squirrel1

We liepen nog even door naar Buckingham Palace en het St. James’s Park, waar de eekhoorntjes ondanks de kou zeer fotogeniek waren.

Nu we de nodige toeristische trekpleisters hadden gehad, besloten we naar Harrods te gaan. In dit groteske warenhuis kun je werkelijk alles kopen, heel indrukwekkend allemaal. De lunch was er ook niet verkeerd. Overigens ook bijzonder handig dat tegenover de Harrods een Starbucks te vinden is voor een lekker bakkie Bucks.

Terug naar Nederland
Het werd alweer tijd de terugreis te aanvaarden. Met de tube lieten we ons naar het treinstation vervoeren waar we de trein naar Stansted Airport wilden nemen. Hier werd het toch even benauwd toen bleek dat deze treinen waren uitgevallen. Er werden wel bussen ingezet, maar die deden er erg lang over. We zouden waarschijnlijk onze vlucht niet gaan halen.

Gelukkig voor ons had het vliegtuig echter een uur vertraging, waardoor we nog ruim op tijd konden inchecken. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo blij ben geweest dat mijn vlucht vertraging had! Na een klein uurtje vliegen arriveerden we weer op Schiphol en zat deze avontuurlijke voetbalreis er helaas weer op.