Hoewel de koers van Apple in maart van dit jaar een historisch hoogtepunt bereikte, is het beste eraf. Na het overlijden van Steve Jobs is de technologiereus er niet in geslaagd baanbrekende innovaties te brengen. Hierdoor zal het merk op termijn onvoldoende onderscheidend zijn in de concurrentie met Microsoft, Tesla en Google.

Tim Cook stond juichend, met opgeheven armen op het podium te dansen bij de introductie van de Apple Watch een jaar geleden. “Apple is weer innovatief! Zie je wel!” zei hij er letterlijk bij. Hoeveel stuks er van de Apple Watch verkocht worden, is sindsdien een goed bewaard geheim.

Op de winkel passen kan Cook wel. De winst is gemaximaliseerd en de uitdijende productgroepen krijgen steeds nieuwe, duurdere versies met kleine verbeteringen. De vergelijking met de jaren ’90, toen Steve Jobs uit het bedrijf gewerkt was, is opvallend.

Job’s erfenis

Om stevige winstmarges op korte termijn te handhaven is niet langer de visie van het bedrijf, lees van Steve Jobs, leidend, maar de ‘wens’ van de consument. Grote iPhones waren een gruwel in de ogen van Jobs. Nu adverteert Apple ermee. Een stylus en een toetsenbord hoorden niet bij een tablet volgens hem. Apple kondigde de peperdure iPad Pro aan met Apple Pencil én een toetsenbord.

De geruchten gaan dat Apple aan een auto werkt. Leuk en aardig, maar de achterstand van minstens 5 jaar op Tesla is niet zomaar weggepoetst. Dat bedrijf heeft de auto al op de markt gebracht die Apple eigenlijk had willen maken.

surfacepro4

Microsoft

Apple’s oude aartsrivaal Microsoft doet weer helemaal mee met Windows 10, en pakt uit met hoogwaardige nieuwe Surface lijn, die gelijkwaardig is aan de MacBook. Ze maken gehakt van de iPad Pro, voor minder geld.

Samsung stoomt door met zijn Galaxy telefoons die in geen enkel opzicht de mindere zijn van de iPhone 6. Android rukt razendsnel op, ten koste van iOS.

iTunes legt het af tegen Spotify en Pandora. Voor zijn tijd was het vernieuwend, maar tijden veranderen.

Het enige dat Apple doet, is reageren en kopiëren. Precies datgene wat ze jarenlang wisten te vermijden door voorop te lopen.

Innovatie

De echte innovaties komen van andere bedrijven. Microsoft gooit hoge ogen met de Hololens. Facebook koopt de Oculus Rift. Google en Tesla werken aan zelfrijdende auto’s.

Het ijzersterke Apple ecosysteem zal het ongetwijfeld nog heel lang volhouden. Maar uiteindelijk is het een kwestie van tijd voordat het succes significant gaat afbrokkelen.

En wanneer dat gebeurt, is er geen messias meer om het bedrijf te redden.

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.