Iedereen in de IT zal het herkennen: het is verschrikkelijk moeilijk om aan goed personeel te komen. Recruiters en bedrijven verdringen elkaar om schoolverlaters te werven. Bij RosterBuster hebben we daar geen last van, omdat we in staat zijn studenten van de Haagse Hogeschool aan ons te binden. Hoe we dat doen? Je leest het hier.

Als er mensen op bezoek komen bij RosterBuster, dan verbazen ze zich erover dat wij als kleine start-up, in tegenstelling tot veel grotere bedrijven, studenten weten aan te trekken. We hebben elke stageperiode wel een aantal kandidaten om uit te kiezen. En dat zonder veel geld voor reclame, recruitment, cadeaus of riante salarissen. Dat is geen geluk of toeval, maar er zit een gedachte achter. Hier volgen zeven manieren die we toepassen om tot dit resultaat te komen.

1. Een kantoor in de buurt van een hogeschool of universiteit

Dit hebben we vrij letterlijk genomen. Ons kantoor zit niet in de buurt van een school, niet naast een school, maar in hetzelfde gebouw als een school. De Haagse Hogeschool IT opleidingen zitten in hetzelfde gebouw als wij, de Dutch Innovation Factory. Dit is een enorm voordeel.

Maar je bedrijf hoeft niet in het schoolgebouw te zitten, in de buurt is ook al beter. Online kun je er handig gebruik van maken. Een tip is om in advertenties te benoemen ‘wij zitten vlakbij de school!’, dat werkt conversieverhogend.

2. Ken de docenten en help ze hun werk te doen

Eén van de beste manieren om studenten te leren kennen, is via hun docenten. Zij weten welke studenten talentvol zijn en bij je bedrijf passen. Docenten zijn over het algemeen echter niet zo geïnteresseerd in netwerken. Ze hebben het druk genoeg met hun baan. De beste manier om dit op te lossen is om iets te bieden te hebben. Bied bijvoorbeeld aan om gastcolleges te geven of als opdrachtgever te fungeren. Besteed er tijd en aandacht aan.

3. Zorg dat je erbij bent, als er iets wordt georganiseerd vanuit de school

Veel bedrijven slaan open dagen, bijeenkomsten, markten en symposia over die georganiseerd worden door de opleiding. Een reden die ik vaak hoor, is dat de studenten nog in hun eerste jaren zitten. Ze komen nog niet in aanmerking voor een stage- of afstudeerplek. Maar vroeg contact maken en dit herhalen, werkt. Dit is een bekend marketingprincipe en het gaat ook hier op. En vergeet niet dat je contact moet maken met de docenten.

4. Bied studenten een betaalde bijbaan aan

Een groepje studenten komt gedurende de week bijklussen. In de vakanties komen ze ook werken. Dit is een geweldige manier om in contact met hen te blijven en ze een leerervaring te bieden. Het is een stuk leuker voor ze dan aan de lopende band staan, krantenlopen of een baan in de kassen.

Logischerwijs levert het niet direct heel veel op voor het bedrijf, omdat hun tijd beperkt is. Maar dit betaalt zich uiteindelijk ruim uit, als ze klaar zijn met hun studie of op zoek gaan naar een afstudeerplek. Het is ook een goede manier om vinger aan de pols te houden na een stage.

5. Bied studenten de kans op zaterdag te werken

Om het mogelijk te maken om te werken naast hun studie, zijn we nog een stap verder gegaan. We zijn ook open op zaterdag. In het begin voelde dat wel raar. Ik was niet gewend in het weekend naar kantoor te gaan. Het gebouw is dan verlaten afgezien van onze kantoorunits. Maar het geeft de studenten een mogelijkheid om meer te werken dan ze doordeweeks zouden kunnen doen en wat extra bij te verdienen. Dat vinden ze prettig. Voor sommigen is het de enige manier omdat ze op schooldagen niet genoeg aan werken toekomen.

6. Zorg voor goede begeleiding en coaching

Studenten kunnen prachtige dingen verrichten, zeker in de IT, maar ze zijn niet zo ervaren als doorgewinterde professionals. Als het om pure content gaat, kunnen ze vaak nog wel mee, maar ze hebben coaching en begeleiding nodig. Dit moet je niet vergeten. We hebben het geaccepteerd en zijn bereid het te leveren, omdat de voordelen opwegen tegen de kosten.

7. Zorg voor uitdagende opdrachten die waarde toevoegen

Een aantrekkelijke opdracht of project is heel belangrijk als je studenten wilt interesseren. Dit is toch waar ze in eerste instantie naar kijken. Op de langere termijn zorgt het ervoor dat ze uitgedaagd blijven.

Wij proberen de nieuwste technologieën een plek te geven. Daarbij vinden we het ook belangrijk dat de student de opdracht zelfstandig kan doen, zodat hij of zij niet afhankelijk is van anderen en zijn studie op de eerste plaats komt. Tot slot ben ik ervan overtuigd dat het werk waarde moet hebben voor het bedrijf.

Dat is niet alleen omdat wij dat graag willen, maar het motiveert de student een stuk meer als hij weet dat het product door echte klanten gebruikt gaat worden.

Dit zijn enkele zaken die goed werken voor ons om studenten te werven en te binden. Uiteraard is het lang niet alles. Het blijft een queeste en vereist voortdurende aandacht en verbetering. Maar ik ben erg blij met hoe het tot nog toe is uitgepakt en ik kijk ernaar uit om met nieuwe talenten samen te werken in de toekomst.

En wat vind jij hiervan? Laat hier je reactie achter.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.