Site pictogram Jeroen Derwort

Hello Fresh maakt koken makkelijk en leuk

Het is de rage van dit moment: koken met een doos vol kant en klare recepten en ingrediënten, wekelijks bij je thuisbezorgd. Ideaal voor wie wel een half uurtje in de keuken wil staan, maar niet dagelijks de fantasie op kan brengen om een spannend gerecht te bereiden. Met die gedachte probeerde ik een keer de Hello Fresh box. Inmiddels ben ik lid.

Panklaar

Als onderdeel van een gezin met twee kostwinners ben ik degene die belast is met de taak om te koken. Mijn vrouw doet bijna al het andere huishoudelijke werk, dus ik vind niet dat ik me hier makkelijk vanaf mag maken. Het kost me echter moeite dagelijks iets lekkers op tafel te zetten. Na een lange dag werken heb ik geen puf meer om lang in de keuken te staan.

Boodschappen doen is bovendien niet mijn hobby. Speuren naar kruiden en ingrediënten: liever niet. Meestal ren ik langs het schap met “panklaar” erboven om daarna zo snel mogelijk de supermarkt weer te verlaten. Met als gevolg dat de maaltijden die we wekelijks naar binnen werken ongeïnspireerd zijn: pasta, rijst, aardappels met groente en op een dolle dag een keer een soepje of stukje vis. Elke week wat nieuws verzinnen is best lastig.

Hello Fresh

Het concept van Hello Fresh sprak me daarom direct aan: een box met alle ingrediënten wekelijks thuis afgeleverd. De recepten voor de maaltijden zitten erbij. Per avond maximaal een half uurtje bezig. Dat leek me wel wat. Enige minpunt aan deze service is de prijs: voor een box met 3 maaltijden voor 2 personen betaal je 39 euro. Dat is 6 euro 50 per persoon per dag. Niet goedkoop, maar je krijgt er wel wat voor.

De eerste box die ik in ontvangst mocht nemen stelde me gelijk op de proef. Ik vond diverse groenten in de box die ik nog nooit had gezien. Google op mijn telefoon bood uitkomst. Na wat puzzelen met het recept, lukte het mij zowaar om een heerlijke maaltijd te bereiden. Het leek alsof we in een restaurant iets opgediend kregen. Leerzaam en motiverend.

De volgende dag begon ik een gesprek op mijn werk over mijn kookervaringen, met het idee dat ik daar wel wat indruk mee kon maken. Ik had immers een bijzonder recept met niet alledaagse ingrediënten bereid. Diverse collega’s bleken echter ook al lid te zijn. Hieruit bleek voor mij hoezeer dit een rage is. Ik had dat niet verwacht. Maar het lijkt aan een behoefte van velen te voldoen.

Het grappige is dat iedereen dezelfde box krijgt en dus dezelfde recepten maakt. Zo zitten duizenden mensen tegelijk een specifieke bereiding van heekfilet met koolraap te eten. Best apart.

Marketing

De firma Hello Fresh doet aan agressieve marketing. Zo zijn ze langs de deuren gegaan om leden te werven. Aangezien ik een aversie heb tegen dit soort praktijken ben ik zo geen lid geworden. Ik heb dat zelf gedaan door op internet een proefbox aan te vragen. Bestaande klanten krijgen flinke kortingen als ze een nieuw lid aanbrengen. Weer zo’n bekende marketingtruc. De website staat vol met “geweldige ervaringen” zoals deze:

Ok, het is makkelijk. Maar dit is toch wel een beetje een dubieuze quote op de website van Hello Fresh. Helemaal niet nadenken lijkt me niet verstandig.

Conclusie

De belangrijkste marketing is het product zelf. Dat is vooralsnog prima in orde. De ingrediënten zijn vers, de recepten gevarieerd. Het leveren van de box is flexibel en kan naar wens gepauzeerd of geannuleerd worden.

Wie het prijskaartje geen probleem vind, heeft er een leuke en makkelijke optie bij voor het koken van de dagelijkse maaltijd.

Ook eens proberen? Kijk op de website van Hello Fresh.

Mobiele versie afsluiten