Blendle is in de media misschien wel de meest besproken start-up van het afgelopen jaar. Het initiatief van Marten Blankesteijn moet betaalde journalistiek nieuw leven inblazen. Boegbeeld Alexander Klöpping zorgt ervoor dat Blendle elke dag wel ergens in het nieuws opduikt. Benieuwd naar dit onstuimige succesverhaal meldde ik me in Utrecht bij de Jaarbeurs, waar het kantoor van Blendle gevestigd is.

Als start-up is Blendle prachtig rolmodel, dat bewijst dat in Nederland echte start-ups wel degelijk kunnen ontstaan. Gegroeid in één jaar tijd naar 40 medewerkers en een investering opgehaald van 3 miljoen euro.

Onstuimige groei

We werden rondgeleid door het kantoor. De entree is indrukwekkend omdat het gevestigd is in de Jaarbeurs. Schijn bedriegt echter, want de kantoorruimte zelf laat zich het best omschrijven als één grote puinhoop.

We zagen een programmeur zitten die zijn laptop had opgehoogd met pizzadozen. In een andere kamer waar een handjevol mensen intensief zat te werken, werd een dag eerder nog gebruikt als ontspanningsruimte waar roeiapparaten stonden opgesteld.

Maar dat is te verwachten in een snelgroeiend bedrijf. Een start-up volgens het boekje.

Blendle heeft na één jaar meer dan 200.000 gebruikers. Dat zijn indrukwekkende cijfers. En dat alles zonder één euro aan marketingbudget uit te geven.

Hoewel het product erg goed en overtuigend is, verklaart dat niet het hele succes. De bekendheid van Alexander Klöpping speelt hierin een niet te onderschatten rol. Met zijn connecties geeft hij deze start-up veel publiciteit en weet hij investeerders te interesseren.

Ook bij het werven van nieuwe medewerkers wordt zijn invloed aangewend. Als een moeilijke functie moet worden ingevuld, stuurt Alexander simpelweg een mailtje en de kandidaat zet zijn handtekening. Maar het echte veldwerk wordt niet door hem gedaan. Boegbeeld zijn kost immers ook tijd.

Groeistuipen

Blendle groeit sneller dan Gamebasics. Maar veel van de groeistuipen die Blendle nu ondergaat, heeft Gamebasics ook doorgemaakt. Het was daarom interessant om die kennis te delen.

Hun team is goed bezig. Ik geloof in de missie die Blendle heeft. Het platform waarin artikelen te vinden zijn tegen betaling, werkt goed.

In Nederland is de businesscase al succesvol. De uitdaging voor Blendle is om het concept naar het buitenland te brengen. In andere landen kan geen beroep worden gedaan op de bekendheid van Alexander Klöpping. De dienst zal zich moeten bewijzen en terrein moeten winnen op eigen kracht. Maar ook met gedegen marketing. Niet gemakkelijk, hebben wij met Online Soccer Manager geleerd.

Maar met de focus op de juiste dingen zou het zomaar kunnen lukken. Ik vond het in ieder geval ‘supersympathiek’, dat we even op de koffie mochten komen. Hoewel – koffie hadden ze niet. Het koffieapparaat was eigendom van de Jaarbeurs en in gebruik voor een feestje. Dan maar een glaasje water.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.