Dit jaar bezochten we namens Gamebasics de Game Developers Conference (GDC) in San Francisco, de grootste conferentie voor game developers ter wereld. Van maandag tot vrijdag hebben we deze enorme beurs verkend en ook nog zoveel mogelijk van de stad. Lees hier ons live verslag!

Maandag 17 maart
We vertrokken om 10:05 van Schiphol, voor een rechtstreekse vlucht van 11 uur naar San Francisco. Daar stond een taxi op ons te wachten die ons naar het Palomar hotel bracht. Dit hotel ligt vlak bij het Moscone Center waar de beurs wordt gehouden. Een ideale uitvalsbasis.

gdc

Met een agenda vol afspraken en een tas vol met pluche Doeraks stapten we vol goede moed in het vliegtuig. Op Schiphol konden we gebruik maken van de KLM Crown Lounge, dat hebben we natuurlijk even gedaan. Gewoon omdat het kon.

business lounge

De vlucht was aangenaam en eenmaal in San Francisco konden we het zonnetje bij 20 graden celcius wel waarderen. We checkten in bij het hotel en liepen een rondje door de stad.

crazy horse

In de stad voel je de creatieve energie. Veel hippe jonge mensen met Starbucks bekers, alternatieve kapsels en bizarre oorbellen. Er rijden veel dure auto’s rond. Maar ook talrijke zwervers zijn onderdeel van het straatbeeld. Ze leven onder soms mensonterende omstandigheden. San Francisco is een stad met grote tegenstellingen.

grasje

Tegen de avond hadden we wel trek gekregen in een goede Amerikaanse hap. “Super Duper Burger” leek ons wel wat. Met een dikke burger achter de kiezen gingen we terug naar het hotel. Het tijdsverschil begon nu zijn tol te eisen.

super duper

Onderweg passeerden we een Starbucks en ook een gigantisch warenhuis. We konden het niet laten er even in rond te struinen.

masker frank
masker jeroen

Dinsdag 19 maart
De beurs was duidelijk een groot evenement in de stad. Overal zagen we mensen rondlopen met badges om van de GDC. Maar alvorens ons te mengen in dit beursgeweld, wilden we eerst een dagje besteden om de stad San Francisco beter te leren kennen.

De dinsdag hadden we daarom gereserveerd voor sightseeing. Toevallig kwamen we een aantal kantoren tegen van bekende technologiebedrijven, waar er veel van hun hoofdkwartier in San Francisco hebben.

adobe

We kochten een kaartje voor de bekende hop-on-hop-off bus. In de bus kregen we achtergrondinformatie over de stad terwijl we langs de belangrijkste bezienswaardigheden reden.

jer

De bus reed over de bekende Golden Gate Bridge. Ik had er geen voorstelling van hoe groot deze brug eigenlijk is.

Golden Gate

Vanaf de brug hadden we een mooi uitzicht op het eiland Alcatraz en het centrum van San Francisco.

alcatraz

city

Bij een pizzeria onderweg dronken we een biertje en aten we een heerlijke pizza. Opvallend genoeg zagen we nauwelijks terrasjes buiten. Ondanks het mooie weer zit iedereen altijd binnen.

Met de pizza achter de kiezen, wilden we graag comfortabel terug naar het hotel. Gelukkig kan dit snel geregeld worden via de Über-app. Über is een bedrijf dat zijn oorsprong in San Francisco kent. Met hun handige appje zie je direct waar de auto’s rijden en welke chauffeur je op komt halen. Betalen gaat online. Binnen 10 minuten waren we terug in het hotel!

uber

Woensdag 20 maart
De woensdagochtend wilden we relaxt beginnen met een ontbijt. Net als elders in de VS is het in San Francisco gebruikelijk om je ontbijt buiten de deur te nuttigen. We hadden dinsdag al een leuk drive-in restaurant gevonden: Mel’s Drive-in.

melsdrivein

Het was hier lekker rustig de eerste dag, maar vandaag was het er echt een gekkenhuis. De conferentie was nu goed op gang gekomen en dat was te merken ook. De medewerkers van het restaurant renden als een dolle heen en weer om iedereen snel zijn maaltje voor te schotelen.

Wij kozen voor een “Large Fruit Bowl” en een “Lumberjack Breakfast”. Onverstandig om iets te bestellen dat als large omschreven wordt, want alles is hier immers al heel groot. Large wil dus eigenlijk zeggen: extra large. Het lumberjack ontbijt kregen we ook al niet op. Pannenkoeken, een groot stuk vlees, gebakken aardappelen en drie eieren kan denk ik alleen een echte houthakker wegwerken om 8:00 uur ’s ochtends. Lekker was het overigens wel.

lumberjack breakfast
fruitontbijtje

Na het ontbijt, haalden we onze badge op, zodat we het terrein van de GDC konden gaan verkennen. Met die badge om onze nek hoorden we er helemaal bij.

Badge Jeroen 2

We hadden vandaag afspraken met TrialPay en Adcolony. Daarna bezochten we de Expo van het GDC. We liepen toevallig tegen de stand van onze Estlandse vrienden van Fortumo aan en stopten natuurlijk even om een praatje met ze te maken.

fortumo

Het is werkelijk onvoorstelbaar hoe groot deze beurs is. We hebben een paar uur rondgelopen, maar zeker nog niet alles gezien.

Beursvloer

Uiteraard waren we hier om zaken te doen. Onze speciale belangstelling ging uit naar partijen die ons een opening in de Aziatische markt zouden kunnen bieden. We waren niet voor niets gekomen, want daar waren er wel een paar van te vinden. Al onze visitekaartjes waren binnen een mum van tijd opgebruikt.

Korea

Elk uur van de dag was het mogelijk om te kiezen uit vele sessies over allerlei gaming gerelateerde onderwerpen. We woonden er vandaag twee bij: één over een nieuwe Yahoo Games store en één over virtual currency in games.

Behalve de nuttige meetings zijn er op het GDC ook veel gewoon hele gave dingen te zien. Zoals de Oculus Rift virtual reality bril. Om hem zelf te testen, moest ik in een lange rij gaan staan. Daar had ik nu nog even geen zin in. Misschien morgen nog eens proberen.

Oculus Rift

Het is ook fascinerend om te zien hoe motion technology wordt ingezet om realistische 3D animaties te creëren.

Deze avond waren we uitgenodigd voor de Millennial Pixel Party. Dit feestje liet maar weer eens zien dat sommige partijen op absurde wijze met geld strooien. De party vond plaats op de 39e verdieping van het Marriott hotel. Een complete verdieping was afgehuurd om het de gasten naar de zin te maken. Je kon gratis cocktails bestellen. Een lopend buffet stond voor ons klaar.

Pixel Party 39th floor

Het uitzicht over San Francisco was hier fenomenaal.

View

De gratis drankjes waren goed aan ons besteed, evenals de pixel party merchandise.

Jer op Pixel Party
Frank op Pixel Party

Uiteraard kon ook hier naar hartelust gegamed worden.

Pac-man

Donderdag 21 maart
We hadden weer een drietal afspraken vandaag. De eerste was met GrowMobile, een systeem dat helpt om gebruikers effectief in te kopen op diverse systemen. Vervolgens spraken we iemand van Apple iAd. Een Engelsman die als ontmoetingsplek natuurlijk een theehuis had gekozen. Tot slot kregen we een demo van SWRVE. SWRVE geeft uitgebreide statistieken en mogelijkheden om in mobiele apps tests te doen.

Zeer interessant allemaal, maar er was op de beurs veel meer te beleven. Omdat we onze weg nu een beetje kenden, lukte het om meer te zien en te doen dan de andere dagen.

Er was veel aandacht voor de X-Box One op deze beurs. Het was mogelijk om spellen te proberen. De visuals zagen er geweldig uit, maar ik heb niets vernieuwends gezien.

xbox-one

Old-school gamen was ook mogelijk. Er was een hoek helemaal ingericht voor retro consoles en kasten en er werd een gamesquiz georganiseerd.

retro

machines

gameshow

Het meest vette platform dat op de GDC aanwezig was, was ongetwijfeld de VR-bril Oculus Rift. Omdat de rij nu een stuk korter was, gingen we ervoor. En daar hadden we geen spijt van! De ervaring die je met een VR-bril krijgt is werkelijk onbeschrijflijk.

oculusrift

We speelden een spel genaamd “Couch Knights”. Na het opzetten van de bril zag je een standaard huiskamer, verbazingwekkend realistisch, waarin twee fantasiefiguren werden geprojecteerd die uit Zelda leken te komen. Je kon met een zwaard slaan en vuurballen gooien naar elkaar. Het leukst was om op de andere speler heen en weer te springen. Het is super gaaf om zo een game te spelen. Dit is de toekomst van gaming, geen twijfel meer over mogelijk.

Het zonnetje scheen weer volop vandaag, dus voor de lunch besloten we bij een take-away restaurant Moolicious een wrap te halen. We moesten er even op wachten want hij werd vers bereid, maar de wrap was echt mega lekker! Een dikke aanrader.

wrap

We spraken een hoop partijen vandaag, onder andere SponsorPay, SuperSonicAds, Redis en Amazon. De t-shirt collectie kon ook weer worden uitgebreid.

t-shirts

De sessies die we vandaag bijwoonden gingen over het ontwikkelen voor meerdere platforms en verdienmodellen in games. In de zaal werd druk meegeschreven op laptops en smartphones.

session

Op de GDC zagen we nog een vreemd eend in de bijt: SpaceX. Het bedrijf van Elon Musk (die helaas niet persoonlijk aanwezig was) probeerde software developers te interesseren voor het werken in de ruimtevaart. Opmerkelijk dat ze daar moeite voor moeten doen. Maar zoals wij ook hebben ervaren is het grootste talent moeilijk te vinden, zelfs voor hen.

spacex

Vrijdag 21 maart
De laatste ochtend van ons verblijf in San Francisco wilden nog wat souvenirs kopen. Een behulpzame dame in het hotel wist ons te melden dat we daarvoor op de Fisherman’s Warf moesten zijn. Deze was eenvoudig te bereiken via één van de historische trammetjes die door San Francisco rijden.

tram

Voor twee dollar kochten we een kaartje en namen plaats in de tram. Een dame op leeftijd die naast ons zat, begon een gesprekje, omdat ze aan onze badges zag dat we de Game Developers Conference bijwoonden. Ze had een bijzonder verhaal. Als afgevaardigde van een universiteit in Engeland reisde ze heel Afrika rond om daar de universiteiten naar een hoger plan te brengen. Zo krijg je nog eens wat mee!

Toen de tram de kust bereikte stapten we uit, in de vaste overtuiging dat dit de Fisherman’s Warf moest zijn. Het was heerlijk om langs het water te lopen en het zonnetje scheen.

pier

brug

Na een ferme wandeling bleek echter dat dit niet de Fisherman’s Warf was. We waren bij de verkeerde halte uitgestapt. Geen souvenirs en ons tijdschema begon in gevaar te komen. Het plan om nog een ronde door de beurs te lopen en de Oculus Rift nog één keer te proberen, sneuvelde noodgedwongen. We haastten ons terug naar het hotel. Gelukkig bleek daar vlakbij een Macy’s warenhuis te zitten en een Disney Store, zodat we toch nog aan onze trekken kwamen.

disneystore

De vlucht terug naar Nederland was zowaar wat korter, een welkome meevaller. De jetlag zal er de komende dagen niet minder om zijn. We kunnen terugkijken op een geslaagd GDC.